Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Sluk. Læg telefonen væk en gang imellem og giv dine venner opmærksomhed, skriver Martin Fehr Therkildsen. - Foto:
Foto: Marcio Jose Sanchez (arkiv)/AP

Sluk. Læg telefonen væk en gang imellem og giv dine venner opmærksomhed, skriver Martin Fehr Therkildsen. - Foto:

Kritikerskolen

Sig til dine gæster, at smartphonen skal blive i garderoben

Læg smartphone væk noget oftere, for den overdrevne brug er ødelæggende for os selv og vores sociale samvær.

Kritikerskolen

Inden du læser videre, vil jeg sikre mig at du ikke sidder med mennesker omkring dig. For så vil jeg bede dig om at slukke skærmen og kigge op. Så må du læse videre en anden gang. Hvis du sidder alene og ikke har andet om ørerne, så læs endelig videre.

Smartphones har gjort at det altid er muligt at være på. Og den mulighed bliver udnyttet konstant.

Det piner mig at se. Ikke fordi der er noget galt med at bruge en smartphone, men fordi den bliver brugt så meget at det er ødelæggende for os selv og vores sociale interaktion. Mens det virtuelle liv farer derudaf, mister det virkelige liv sin nerve. Vi reagerer ikke på det som sker omkring os, og vi glemmer at kigge op. Det er på tide vi bliver ærlige om problemet og hjælper hinanden med at skabe nogle rammer, for den digitale invasion har brug for modspil. Vi skal have skabt nogle analoge lommer.

Min smartphone blev væk
Jeg mistede min smartphone for lidt over et år siden. Jeg fandt en simpel mobiltelefon i stedet, og det er stadig den jeg bruger. Det har gjort mig bedre tilpas.

Når jeg handler, så handler jeg. Når jeg sidder i toget, så er jeg på togtur. Jeg smiler til stewardessen, læser Ud&Se og ser disen på markerne om morgenen. Jeg bliver ikke forstyrret af det der foregår på nettet og så keder jeg mig lidt. Det føles som om oplevelser siver bedre ind.

Hvor jeg førhen altid havde en mental forbindelse til min højre forlomme, forsøger jeg nu at have en forbindelse til de mennesker jeg sidder med. Samtaler glider bedre når de ikke skal konkurrere med push-beskeder. Det har gjort at mine venners fortællinger folder sig meget mere ud, og at samtalen bliver mere betydningsfuld.

Som stolt eks-smartphoner er jeg glad for forandringen. Men som det sikkert også er for tidligere storrygere, er det frustrerende når man ramler ind nuværende misbrugere overalt.

I Torvehallerne sad jeg over for en ung far med sin søn. Sønnen var optaget af de hængende skinker, rygende varme pander og æbler der trillede rundt omkring ham. Men når han kommenterede det til sin far, sad faderen med sin telefon og reagerede ikke.

Gæsterne sad på trappen og skrev #bryllup
Til et bryllup hos en ven oplevede jeg flere gæster sidde alene på trappen ned til festlokalet fordi der ikke var signal hvor festen foregik. De brugte #bryllup i deres opdateringer.

Til koncerter ser jeg gang på gang folk tage billeder for derefter at tjekke telefonen for likes og kommentarer mellem hver sang.

Jeg er overbevist om at ingen tur i Torvehallerne, intet bryllup og ingen koncert bliver en større oplevelse af at man samtidig er på nettet.

I starten kommenterede jeg det ikke, men på et tidspunkt besluttede jeg mig for at snakke højt om problemet. Jeg var bange for at vores generation var ved at lade livets store og små øjeblikke passere forbi os i en digital rus.

Jeg fandt ud af at jeg ikke var ene om min bekymring. Fornemmelsen af afhængighed, frygten for at kede sig og den manglende koncentrationsevne. Jeg kunne fornemme en frustration ved brugen af smartphones. En lyst til forandring. Men hvordan løsriver man sig fra noget der er blevet så fast en del af hverdagen? Måske fandt jeg svaret på Fyn.

Til en dåb hos en veninde på Faaborgegnens Efterskole så jeg en seddel med regler for elevernes brug af mobiltelefoner:

"Vær klar over, at brugen af mobiltelefonen kan signalere en utilnærmelighed?" stod der, efterfulgt af:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

"Brug mobilen med omtanke og aldrig i de sociale situationer, hvor du er sammen med mennesker, du holder af."

Rammende formuleringer der kan overføres til livet uden for efterskolen. I nye sociale sammenhænge nytter det ikke noget at hive sin telefon frem hver gang man synes det bliver akavet. Det fører ikke nye bekendtskaber eller samtaler med sig. Og til grillfest med vennerne skal man fortælle røverhistorier, ikke sidde med sin mobil og lægge billeder på Instagram.

Brug telefonen rigtigt
Min pointe er ikke at de dyrtkøbte smartphones skal smides ud og slet ikke at vi skal frakoble os det digitale. Vi skal bare lære at bruge dem på den rigtige måde.

Så påpeg over for folk omkring dig hvis du føler deres smartphone-brug er forstyrrende. Byd velkommen til en fest ved at fortælle at smartphones bliver liggende i garderoben. Aftal med din kæreste at jeres telefoner skal være slukkede al den tid I er i sommerhuset.

Det gør også det digitale sjovere når man så giver dét fuld opmærksomhed. Som du forhåbentlig også har gjort med det her indlæg. For det er ikke fordi du ikke skal læse det på en smartphone. Jeg synes bare ikke du skal gøre det hvis der sidder folk omkring dig som betyder noget for dig. Det har hverken de, du eller mit indlæg fortjent.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce