Når jeg sætter mit kryds på stemmesedlen d. 19. november vil min stemme veje tungere end de flestes. For i desperation over ikke at kunne sætte sig ind i den politiske betydning bag valgkampen, har min nærmeste veninde og søster stillet deres lid til, at jeg på et mere oplyst grundlag kan træffe et "godt" valg for dem. De har uofficielt givet deres stemme videre og bedt mig, som aktiv i den politiske debat, om at fortælle dem, hvem de bør stemme på. De er blandt de unge, der stemmer af pligt, ikke af lyst og med meget begrænset indsigt i, hvad deres kryds indebærer. Kvaliteten af vores demokrati på deroute.
Kommunernes landsforening har gjort en stor indsats for at højne stemmeprocenten ved det forestående kommunal- og regionsrådsvalg, ikke mindst blandt unge. Gennem målrettede kampagner appellerer de til den politisk uengagerede borger og de der sidder fast i sofaen. På busser og bannerreklamer konfronteres vi hver dag med kendte danskere, som Thure Lindhardt og Andrea Elisabeth Rudolph, der gør en dyd ud af, at prikke til vores dårlige samvittighed: vil du virkelig identificeres som "sådan én der ikke stemmer" og melde dig ud af fællesskabet?