Kronik afLærke Edith Hedegaard Brodersen

Tidl. statskundskabsstuderende

Har feminismen kun sat os kvinder fri til at få succes på det, jeg kalder maskuline principper? Økonomisk vækst og succes, materielle goder, lange uddannelser, lederstillinger og hyppigt besøgte linked-in profiler. Er vi i virkeligheden begrænset i at leve et frit og meningsfyldt liv, der er i overensstemmelse med de feminine værdier?

Jeg troede, at mit mål var at klare mig uden en mand. Nu er jeg blevet klogere

Lyt til artiklen

En tilfældig dag i marts går jeg ned ad Peter Sabroes Gade på Trøjborg, på vej hjem fra en forelæsning på mit drømmestudie: statskundskab på Aarhus Universitet. Mens jeg går her, tænker jeg over, om jeg skal droppe ud af mit studie. En tanke, der ellers tidligere har været utænkelig.

Men på dette tidspunkt er der et halvt år forinden sket noget, der har ændret min tilværelse, mit perspektiv og min indgangsvinkel til mit voksenliv: Jeg har fået en kæreste. Og det har startet en proces i mig, jeg ikke troede mulig. Jeg er begyndt at sætte spørgsmålstegn ved, om den feminisme, jeg ellers dagligt argumenterer for, har sat mig og min generation af kvinder fri, i virkeligheden holder mig fanget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her