Kronik afMorten Kromann

Dommerfuldmægtig

Taleban sidder igen på magten, og deres dekreter begrænser kvinder til en grad, der nærmer sig komplet usynliggørelse. Men hvor mange af os taler åbent om det? Hvor mange er villige til at konfrontere konsekvenserne af vores nederlag? Den politiske tavshed er øredøvende.

Kvinderne i Afghanistan har mistet deres frihed og værdighed, og jeg har brug for tilgivelse. Jeg ved, at det kan virke egoistisk

Lyt til artiklen

Mellem jul og nytår var jeg på Krigsmuseet i København for at se udstillingen ’Den fjerne krig’som var åben for sidste gang. Udstillingen lukker nu efter 14 år – og med dens afslutning risikerer offentlighedens interesse for en krig, vi har været engageret igennem to årtier, at forsvinde.

Udstillingen, der skildrer Danmarks engagement i Afghanistan, afslører ikke kun krigens tragiske forløb, men også dens langtrækkende konsekvenser. Jeg gik gennem udstillingen sammen med Lars Williams fra DIIS. Han er en af de få forskere i Danmark, der seriøst beskæftiger sig med moral injury – de moralske skader, som vores krige efterlader hos soldater.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her