Kronik afBjørn Bredal

Bjørn Bredal er journalist, forfatter, bestyrelsesleder for ’Havets Skole’ og tidligere forstander på Johan Borups Højskole.

Sussi Pundik var livsledsager for Herbert Pundik, Politikens chefredaktør gennem et kvart århundrede. Da hun døde i Tel Aviv sidste fredag, 96 år gammel, følte en verden af familie og venner også, at de havde mistet en livsledsager. Dagens kronikør er en af dem.

Når Herbert sagde Sussi, og Sussi sagde Herbert 

Lyt til artiklen

Egentlig hed hun Ruth og var opkaldt efter den bibelske kvinde fra moabitternes land. Hun hed også Inge, men kælenavnet Sussi blev hendes livslange kaldenavn. Jeg har i øret de tusind betoninger, hendes mand Herbert Pundik kunne sige »Sussi« med, så alt omtrent var sagt.

»Sussiiiii«, sagde han kærligt bebrejdende en aften, vi sad og spiste fisk på stranden i Tel Aviv. Hun havde lige foreslået, at vi skulle køre op til Jerusalem næste morgen. »Sussiiiii«, sagde Herbert, – »du ved udmærket godt, at dér har jeg ikke sat mine ben i to tusind år«. Herbert mente, og det gjorde Sussi også, at Jerusalem var beboet af skøre fanatikere, som hellere skulle bekæmpes end besøges. Alt det halløj ved Grædemuren.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her