Kronik afLISA VILLENEUVE

Danskere uden stemme

Lyt til artiklen

Jeg har ikke stemmeret. Jeg er ellers en kvinde på 34 år, gift og mor til to børn. Jeg arbejder som journalist og filmoversætter og betaler min skat. Men jeg har ikke stemmeret. For godt seks år siden flyttede jeg med min canadiske mand til Montreal, hvor vi etablerede os og stiftede familie, og hvor vi indtil videre regner med at blive boende. Jeg fik en såkaldt permanent opholdstilladelse, som stort set ligestiller mig med alle andre canadiere, men som altså ikke giver mig ret til at stemme. Min eneste mulighed for at undgå at leve resten af mit liv uden denne grundlæggende demokratiske ret er at blive canadisk statsborger, hvilket ville være et helt naturligt næste skridt, som 150.000 indvandrere fra hele verden med stolthed tager hvert år. Men for en dansker vil dette skridt være meget langt, meget tungt og forbundet med store følelsesmæssige kvaler. Hvis jeg bliver canadier, bliver jeg nemlig ifølge lov om dansk indfødsret tvunget til at frasige mig mit danske statsborgerskab. Ikke bare skal jeg aflevere mit rødbedefarvede EU-pas, jeg vil simpelthen miste al formel tilknytning til mit fædreland, hvor jeg er vokset op, hvor min familie bor, hvis kultur jeg identificerer mig med, og på hvis sprog jeg arbejder hver dag. At give afkald på mit danske statsborgerskab ville også afskære mig fra muligheden for en dag at flytte tilbage igen. Mange tusindE danskere har fast bopæl uden for Danmark, og flere og flere af dem er heldigvis begyndt at reagere og kræve den noget forældede indfødsretslovgivning ændret, ligesom både Tyskland, Sverige, Island og Finland har gjort siden 2002. I dag er det kun fem ud af EU’s 27 medlemslande, der ikke tillader dobbelt statsborgerskab. Torsdag 13. november fremlagde de radikale forslag i Folketinget om, at loven bliver ændret, og for at vise, hvor meget sagen betyder for os, og hvor meget vi har følt os overhørt, sendte hundredvis af danskere i udlandet e-mail til forsk