0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Søndag morgen med bøger

Måske er det slet ikke venstrefløjen, men virkeligheden, statsministeren og hans meningsfæller hader? Forfatteren Inge Eriksen frygter, at en sindelagskontrol vil ramme både den private bogsamling og den offentlige debat.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Søndag morgen i landsbyen. Solen skinner, vinden rusker i kastanietræets fine, nye blade.

Kaffen dufter, som god kaffe skal, den sagte barokmusik fra radioen lyder også, som den skal.

Jeg ser mig søvnigt om i stuen med palmen på gulvet, billederne på væggene og bogreolerne - jeg kender det hele så godt og kan så alligevel glæde mig ved synet.

Der er rod i reolerne, jeg bør tage mig sammen og sætte bøgerne op efter et nyt system.

Eller måske skal jeg simpelthen bare brænde dem.
Jeg læserlidti aviserne. Udskrifterne af McCarthys hemmelige afhøringer i de tidlige 1950'ere er netop blevet publiceret - mere end 4.000 sider. Det er næsten uundgåeligt at tænke på, om sindelagskontrollen, overvågningen, ødelæggelsen af tusinder af menneskers tilværelse og gode navn og rygte vil vende tilbage - nu med 'kommunist' erstattet af 'terrorist'?

Kort efter 11. september 2001 kunne man læse små avisnotitser om, at kritiske journalister blev fyret i de amerikanske elektroniske medier. Det var lidt af en rystelse, hvad skulle det nu gøre godt for?

Og når antiterrorismelovgivningen diskuteres, finder man af og til et par linjer om ideen med at registrere, hvilke bøger borgerne låner på bibliotekerne og køber hos boghandlerne. Det er perverst, men vi har været ude for en hel del det sidste par år, så man skal ikke forsværge noget, bogkontrollen kan ende med at blive gennemført.

Jeg drikker mere kaffe, er helt vågen nu, det gør aviser ved én.

Hvis neo-McCarthyismen breder sig til Danmark, hænger jeg på den, hvis FBI's danske afdeling skulle dukke op for at tjekke mine bøger.

Skal jeg virkelig brænde dem?

Bøgerne er ikke kun åndelig føde, udfordring og stimulans - de er også venner.

De fleste af bøgerne i en sort og en hvid reol er slidte og fyldt med understregninger, hvordan skal jeg kunne skille mig af med dem bare for at få fred?

Der er stribevis af bøger om Anden Verdenskrig og Sovjetunionens sammenbrud, om Den Spanske Borgerkrig, om Mellemøsten og krige