0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sammenskudsgilde - ikke gratisbuffet

Kronikøren er digter og vil gerne citeres gratis af andre, bare de gør gengæld ved også selv at lægge citatfrit materiale ud på internettet.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kronikøren er digter og vil gerne citeres gratis af andre, bare de gør gengæld ved også selv at lægge citatfrit materiale ud på internettet: Copyright må suppleres med et copyleft-begreb.

Copyleft faldtjeg over som begreb, da jeg researchede lidt på copyright-begrebet i forbindelse med en ressourceside, jeg lavede.

Citeret fra norsk: »... en egenskap ved en fri software-lisens som gjør at hvis folk vil forandre på softwaren som er lisensert, må også disse forandringene være under en fri software-lisens, og så videre«.

Det vil sige, at man frit må implementere andres copyleftede kode i sit eget projekt, såfremt man giver sin egen nyskrevne kode fri til copyleft.

Dette betyder, at man godt må tjene penge på sin software indeholdende copyleftet kode - f.eks. ved at yde support på sin software, sågar sælge den, hvis man kan.

Koden baseret på eller indeholdende en andens copyleftede kode skal blot værefrittilgængelig for andre.

Da jeg i samme periode oplevede en mavesur e-forlægger true digte.dk med retssag, fordi brugerne dér havde citeret et af e-forlagets digte i den daglige debat - en helt almindelig praksis, der var til stor oplysning og glæde for de 5.000 brugere på digte.dk - kom jeg til at tænke på, hvordan man mon kunne angive, at et givet digt eller værk gerne må citeres, uden at ophavet samtidig afgiver sine intellektuelle rettigheder. Og copyleft lå ligefor som idé.

I forbindelsemed udgivelsen af min digtsamling 'elskede elskede', Lindhardt og Ringhof, fik jeg forlagets tilladelse til at lade følgende trykke forrest:

»Copyleft som begreb stammer fra open source-programmering, hvor dén som implementerer en andens kode forpligter sig til at give sin egen frembringelse fri som open source, det vil sige, gøre den nye kode tilgængelig for andre (på nettet). Er nærværende bog blevet din på lovlig vis, må du frit citere af bogens tekster elektronisk, distribuere på internettet og udprinte til eget brug, blot citaterne ikke bruges i forretningsmæssigt øjemed. Hvis du udprinter til andre end dig selv, træder CopyDans regler for massekopiering af tekst i brug. Hvis du citerer fra bogen, og du selv skaber ... forpligter du dig til selv at give egne værker fri til citat, efter princippet om copyleft. Hvis du citerer fra nærværende bog, skal følgende føjes til det elektroniske dokument: »Citeret efter princippet om copyleft. Værk: