Kronik afHelle Friis Larsen

Verdens bedste folkeskole?

Lyt til artiklen

Til dig, som sidder med magten, dig, som har påtaget dig et ansvar, dig, som er forpligtet på andet og mere end egne interesser! Jeg er lærer og ansat på Nordgårskolen i Gellerup, en skole med 100 procent tosprogede elever. Jeg er lærer, men jeg får aldrig mulighed for at give eleverne den grunduddannelse, som de har krav på. Nordgårdskolen brillerer med landets dårligste resultater ved afgangsprøven. Mange elever er faldet fra allerede inden eksamen og får således aldrig deres 9.-klasses afgangsprøve. Dette vil selvfølgelig ændre sig med de nye regler, som gør det obligatorisk at gå til prøve, men det vil nok ikke højne karaktergennemsnittet. ELeverne på Nordgårdskolen er på forhånd dømt til et liv i uvidenhed, stigmatiseret, uden kontakt og indflydelse på det danske samfund. Mange vil defilere ind og ud af voldelige ægteskaber, krisecentre, fængsler, terroristceller ... whatever! Og resten vil bare leve et uværdigt liv på bistandshjælp. Selvfølgelig vil enkelte klare sig tåleligt, måske endda godt – nogle elever er simpelthen så begavede, at selv ikke Nordgårdskolen kan knække dem! Men hvorfor skal en gruppe af de svagest stillede mennesker i vores samfund svigtes endnu en gang – hvem er vi, som ikke vil dele den bøf og den flaske rødvin, vi er ved at blive kvalt i? Er det betydningen af de værdier, vi kæmper for? Er det det, vi slår ihjel for i Irak? Kristne, humanistiske, demokratiske værdier? Vi er veluddannede, et af verdens rigeste samfund, innovative, omstillingsparate, engagerede, ansvarlige, men vi har ikke råd til at give disse børn af flygtninge/indvandrere en chance for et værdigt liv, på lige vilkår med vores egne småfede, forkælede unger?Jeg kender børn, som bliver slået, svigtet, terroriseret af en sindssyg far – det lyder som enkelttilfælde, men problemet er, at det er så stor en gruppe, at det er normalt, og hvem orker at gribe ind over for det normale? Jeg har haft en elev