Presset. Dagens kronikør er professionel musiker og ramt hårdt på hendes levebrød.
Foto: Jens Dresling(Arkiv)

Presset. Dagens kronikør er professionel musiker og ramt hårdt på hendes levebrød.

Kroniken

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Hvad vil vi med musikken?

Musikernes faldende indtægtskilder påvirker både kvalitet og mangfoldighed.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Da jeg bevægede mig ind på musikerbanen, var drivkraften alene en voksende nysgerrighed og en stor sanselig fascination og kærlighed til musikken.

Musik pirrer vores følelser og intellekt. Skærper vores lydhørhed, vores sanseapparat og vores erindringer. Musik vækker længsler og eftertænksomhed og påvirker den måde, vi er til stede på i livet. God musik styrker desuden vores fornemmelse af, at vi er en del af en større sammenhæng, og den rummer det, jeg vil kalde 'forvandlingskraft'.

Disse ting fascinerede mig dybt, og det blev mit personlige afsæt. Det var ikke ønsket om stor økonomisk vinding. Sådan forholder det sig for rigtig mange. Vi ønsker først og fremmest at kunne få det til at hænge sammen, så vi er i stand til at fortsætte.

Jeg blev uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium som saxofonist og har levet som freelance musiker og komponist gennem mange år. Jeg har primært været aktiv inden for den form for rytmisk musik, hvor improvisation er en væsentlig del. Den rummer nogle unikke muligheder for øjeblikkets komposition og for en intens kommunikation. Det er en musikalsk niche, som dyrkes på et rigtig højt, og også internationalt anerkendt, niveau herhjemme.

Livet som freelance musiker har aldrig været let, men det er blevet væsentlig mere krævende gennem de seneste år. Det skyldes mange faktorer, som jeg vil beskrive i denne kronik. For jeg synes i al beskedenhed, at vi skal passe på vores musikere og på musikken.

Ifølge Kroniken (Pol. 12.11.) skrevet af næstformanden i Danske Filminstruktører drænes filmbranchen lige nu for 200 til 500 mio. kr. årligt, fordi film deles vidt og bredt på nettet. Afregningen falder voldsomt og dermed de midler, der bliver geninvesteret i filmproduktion. Det samme har vi gennem længere tid kunnet se inden for vores branche.

LÆS KRONIK

Som alle andre udnytter jeg selv digitaliseringens nye muligheder for hurtig distribution og tilgængelighed. Udfordringen er at sikre en indkomst til dem, der skaber indholdet – hvis vi altså fortsat ønsker, at der skabes kvalitetsindhold. Problematikken breder sig hastigt til flere og flere fagområder.

Uffe Elbæk skrev i sin kronik, 'Den nye kulturpolitiske dagsorden', i Politiken 11. september: »Vi kan håbe, at vi snart vil kunne se den samme positive udvikling på bogmarkedet« (underforstået samme positive udvikling som for musikkens vedkommende).

Men faktum er, at der afregnes forsvindende lidt til de enkelte kunstnere. Så selv om den samlede omsætning på det digitale salg af musik nu er voldsomt stigende, er det svært at få øje på som enkeltperson, og stigningen kan på ingen måde gøre det op for det tabte.

To øre pr. stream af et nummer - ifølge den afregning, jeg selv lige har modtaget fra Spotify for min seneste cd (min ottende udgivelse som bandleder). Det er kun, fordi jeg selv er producent, at afregningen er så høj! Jeg skal nemlig ikke dele med et pladeselskab. Hvis jeg bare skal tjene mine produktionsomkostninger hjem (uden nogen form for arbejdsløn til mig selv, overhovedet), skal den streames 2.687.250 gange. Jeg får 74 kr. pr. købt fysisk cd, hvilket er en helt anden snak. De 74 kr. svarer til 3.700 streams.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts