Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Truet. Thomas Rømer betvivler både det nye og nordiske i 'Ny Nordisk Skole'.
Foto: Casper Dalhoff(Arkiv)

Truet. Thomas Rømer betvivler både det nye og nordiske i 'Ny Nordisk Skole'.

Kroniken

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.


Ny nordisk skole, nyliberalisme og nysprog

Alle de gode ideer til en ny og bedre skole risikerer at strande i fluebenstyranni.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Det er, som om ordet ’ny’ er begyndt at betyde ’ikke’.

Det, der foregiver at være en form for erindring, er i virkeligheden en glemsel. I denne kronik vil jeg drøfte to eksempler på denne ’nye’ glemsomme tilbøjelighed: Det første eksempel er det aktuelle initiativ ’Ny Nordisk Skole’ (NNS). Den har ikke har nogen som helst reference til ’det nordiske’. Ja, faktisk lægger den mest af alt op til en ’afvikling’ af det nordiske. Hvis det passer, så betyder Ny Nordisk Skole i virkeligheden ’ikke-nordisk skole’.

Et andet eksempel på, at ’ny’ bliver til ’ikke’, er den såkaldte ny-liberalisme. Liberalismen, altså uden ’ny’ foran, var oprindelig en stor antiautoritær og frihedsorienteret filosofi, der interesserede sig for individets etiske, politiske og æstetiske sensitivitet; en filosofi, der hævder, at hvis blot individet udstyres med denne fine pynt, så behøver man ikke nogen stat af betydning – man kunne stole på virkelyst, initiativrigdom og fri uddannelse.

Men efter at liberalisme er blevet til ny-liberalisme, interesserer den sig ikke mere for individets dannelse.

Tværtimod afvikles de værdimæssige sider af liberalismen med lynets hast af erhvervsfolk og meningsdannere i en ny global elite, der mener eller forudsætter, at liberalisme primært handler om individer, der agerer på et marked uden anden ballast end teknisk information og evnen til at vælge i egen interesse. Desuden er ny-liberalismen blevet ekstremt centralistisk.

LÆS OGSÅ

Det vrimler med centralt fastsatte procedurer, ranglister, kriterier og evalueringer. Et eksempel herpå er den nye børnehavepolitik i Aarhus, som ikke er andet end et kæmpestort centralt fastsat fluebenstyranni, som pædagogerne skal begå sig i, fordi de skal føle loyalitet over for en nyfusioneret skolemagistrat, en slags børne- og ungeorganisme, der tvinger alle til tavshed. Systemet er blåstemplet af både KL og Finansministeriet. Ensliggørelse og tavshed. Altså ’ikke-liberalisme’. Glemsel.

I sin tid var tillægsordet ’ny’ et tegn på, at man ønskede at genfortolke tekster og handlinger, som havde haft betydning i vores kultur. Dengang var ’ny’ et tegn på historiebevidst genfortolkning, på erindring. F.eks. havde man i Tyskland fra 1870 til 1930 en såkaldt neokantiansk periode. I disse år genfandt man interessen for den tyske filosof Immanuel Kant (1724-1804), som var grundlægger af en række liberale ideer om dannelse, politik og videnskab. Hundrede år efter at Kant levede, tog man altså fat på en genlæsning af hans filosofi.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce