0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ekstremistiske forskere undergraver folkeskolen

Et ensidigt fokus på 'det, som virker' risikerer at blive et fatalt slag mod den almene dannelse, som er folkeskolens hjørnesten.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Folkver (arkivfoto)
Foto: Per Folkver (arkivfoto)

Folkeskolen. De kommende lærere skal kun lære, 'hvad der virker' i skolen, dvs. hvad der er de bedste undervisningsmetoder i forskellige fag, for at gøre dem til nyttige soldater i konkurrencesamfundet, men ikke, hvad der må virke i samfundet, hvis et folk skal kunne bestå som demokratisk folk, skriver dagens kronikør.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det ser ud til, at regeringens forslag om ny læreruddannelse får et flertal imod sig i Folketinget, idet den samlede opposition samt Enhedslisten ønsker faget kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM) bevaret, dog vil Enhedslisten have erstattet kristendom med religion, hvilket næppe vil skabe den store uenighed.

Dermed falder hele forslaget til jorden, fordi afskaffelsen af KLM skulle give plads til det nye fag pædagogik og lærerfaglighed, der skulle dreje hele læreruddannelsen i retning af rene kompetencemål uden indholdsmål.

Men nedlæggelsen af KLM-faget er kun toppen af det isbjerg af kulturløshed, som arkitekterne og bureaukraterne bag forslaget står for. De har ønsket enhver tale om et almendannende indhold fjernet fra læreruddannelsen og dermed fra folkeskolen. De ønsker fagligt stærkere studerende i denne uddannelse; det kan ingen have noget imod; men de ønsker ikke, at uddannelsen skaber mere socialt og kulturelt engagerede studerende. Det er fatalt.

Den såkaldte følgegruppe, som uddannelsesminister Morten Østergaard har fulgt næsten til punkt og prikke i formuleringen af forslaget, kan siges at have været i god tro. Ved en lovændring i 2006 udtrykte læreruddannelsens forligspartier, som SF og Enhedslisten dog ikke hørte til, ønsket om at styrke læreruddannelsens linjefaglighed og pædagogiske kompetence.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter