Foran mig ligger en stor, nøgen kvinde. Hun har lukkede øjne. Jeg tænker, at det ville jeg også have, hvis et vildfremmed menneske skulle vaske mig forneden. Og det er ikke gjort med det. Jeg skal prøve at skifte hendes kateter. Uden at væmmes synligt. Det er mig en gåde, hvordan jeg skal få sat den nye slange på tutten uden at komme til at hælde tis fra nattens fyldte pose ud i hele sengen. »Så skal du altid huske at vaske indefra og ud, og slangen skal også have en tur med sæben«. Ja, men hvordan fanden kommer man ind mellem hendes lår? Sådan var det på min anden dag i plejeboligerne, og jeg havde lyst til at spørge, om de egentlig godt var klar over, jeg er bibliotekaruddannet, og at jeg altså ikke egner mig til det her. Men de syntes, det gik fint. Kunne se, at jeg har børn og er vant til at vaske numser. Ja tak, på babyer! Det eneste, der er nemmere her, er, at damen ligger stille. Alt for stille, for hun er lam i halvdelen af kroppen, og jeg gruer allerede for, hvordan jeg skal få hevet den gamle ble ud og puttet en ny ind under de 90 kilo. Jeg søgte jobbet uvidende. For ellers var jeg her ikke. Der manglede penge i kassen, så hvorfor ikke stikke over i de nærliggende plejeboliger og hygge lidt om de sikkert velfungerende ældre hver anden weekend? Købe lidt ind og sådan. Først ved jobsamtalen gik det op for mig, at der ville være noget med bleer involveret. »Men lortebleerne er altså virkelig det mindste - det er faktisk et meget kulturelt job«, lokkede den søde iranske afdelingsleder. Jeg fik aldrig lejlighed til at spørge, hvad han mente, for han gik ned med stress kort efter. Havde alt for mange gode visioner til systemets smag. (Efter ham endnu en, og nu er vi på den tredje på to år). Nå, men man er vel ikke en kylling, så da de ringede og tilbød mig jobbet, takkede jeg ja. Det har været forfærdeligt. Og lærerigt. Og rørende. Jeg vil gerne invitere med på en helt almindelig lørdagsvagt i en af Danmarks rigeste kommuner. Sarte sjæle kan stå af her - tak for