0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Drop flosklerne om folkeskolen og konkurrencestaten

Sæt livsduelighed på dagsordenen - det skal ikke handle om 'konkurrencestatens fodsoldater', når vi snakker fremtidens skole.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Folkeskolereformen er konkurrencestatens skole«. Sådan lyder det fra nogle af debattørerne i den offentlige debat og med trumfen, at dannelsen fuldstændig er forsvundet ud af skolen til fordel for resultater, der kan måles og vejes. Nu har jeg svært ved at forstå forargelsen over, at man følger, om eleverne bliver så dygtige som muligt og som noget nyt også følger elevernes trivsel, fordi vi ved, at faglighed og trivsel går hånd i hånd. Men det kan selvfølgelig ikke stå alene.

Modstanden mod ’konkurrencestatens skole’ udtales med stor energi igen og igen, men indsatsen for at uddybe argumentationen er nærmest fraværende, fordi konkurrencestaten i disse kredse per definition er ond. Det er skidt for skoledebatten. For er der noget, vi har brug for en analyse af, så er det lige præcis, hvilket samfund vi er en del af, og hvad børn og unge skal have med sig af både uddannelse og dannelse i fremtidens samfund. Det handler om indholdet af skolen og ikke prædikater på hinanden.

For det første er Danmark en del af den globale verden, hvor konkurrence er et globalt vilkår, uanset om vi kan lide det eller ej. For det andet findes der flere ’dannelser’, som kan sammenfattes i, at børn og unge skal uddannes og dannes til livsduelighed og dermed også understøtte drømmen om social mobilitet som et af målene for indholdet i skolen. Det er ikke i modstrid med det klassiske dannelsesideal, hvor vi skal lære at forstå vores fælles historie, kultur, baggrund og traditioner.

LÆS DEBATINDLÆG

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter