0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Anders Sune Berg
Foto: Foto: Anders Sune Berg

Marts. A New Born Eternity, John Kørner, 2012, 81x120 cm, akryl på lærred.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er en Kronik. Kroniken er udtryk for skribentens holdning. Du kan indsende Kronik-forslag her.

Hvem har brug for fugle, når vi har sår?

Tredje tekst i serien med naturskitser kommer fra roste Jonas Rolsted.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Himlen hvidner og vokser et sted.

Det er en fugl, tror jeg. Jeg har ikke linser i. Himlen bliver mere og mere hvid. Hvem har brug for sår, når vi har fugle? Jeg ser tingene åbne sig en for en, meddele sig og forsvinde, jeg ser på det, der lytter; ikke på det, der taler.

Min kæreste gik fra mig i weekenden. Jeg kan høre hende i værelset ved siden af. Jeg kan høre en taske blive åbnet og lukket. Hun er ikke flyttet endnu. Jeg kan huske nogle lyde, som i drømmen. Det var hendes ansigt. Hendes ansigt var en lyd, en bevægelse mellem bladene. Et tæt kompleks af toner. I bevægelserne anede jeg en struktur. Og i strukturen et udsagn. Noget, der blev hvisket til mig gennem skoven. Vi ved ikke, hvor vi er, før vi drømmer.

Det er snart påske. Josva ser på de mange små bygkorn i barnets hånd. Kornene bliver nulret og falder til jorden et for et. De sidste bliver siddende i den fugtige hånd og må børstes af. Josva falder i tanker. Vi kender skrifttegnene, når vi ser dem. Barnet hører til præsterne og sidder på jorden klædt i lilla kjole, der svulmer op om ham som tyk olie.

Josva hæver blikket mod horisonten. Der står en mand med et draget sværd. Josva går hen til ham og spørger: »Hører du til os eller til vores fjender?«. Manden ligner en, der koncentrerer sig om sit ansigt, da han svarer: »Nej, jeg er fører for Herrens hær. Nu er jeg kommet«. Josva kaster sig til jorden og siger: »Hvad har min herre at sige til sin tjener?« Manden siger: »Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er helligt«.

Vinden er taget til udenfor. Lydene i rummet ved siden af er forstummet. Nu sner det.

»O Gud, giv folk en storhedstid dag efter dag« siger Ahmadinejad og hæver hænderne. Jeg sidder og ser det på computeren.

Før jeg mødte min kæreste, rejste jeg i Iran. Jeg vandrede ad nogle små klippestier langs Alborz-bjergkæden.

På vej op ad klippen er der flere steder små og større klynger af træer. Forskellige løvtræer.

Over flere strækninger minder bevoksningen mig om sjællandske skove, jeg gik i, da jeg var yngre. Det er, som om det iranske efterår er mage til det efterår, jeg kender; bare i en radikaliseret, en forstærket, stiliseret udgave. Det tænkte jeg på, da jeg gik på stien på vej op ad skråningen. Al bevoksning står i skarp gul, rød, grøn - og et antal overgange.

Ret bogstaveligt tilbydes hver farve et antal muligheder for at søge sin modsætning. Men det hele er så grelt, så skarpt, så overtydeligt - som om der forklares noget med store bogstaver. Eller også er det netop en stilisering. En bevægelse gengives i sine essentielle træk, ses gennemspille sine modi. En strategi, jeg tidligere har tilskrevet en indsigt hos Mellemøstens kunstnere, er måske en indsigt, der er i naturen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Jonathan Ernst/Ritzau Scanpix

USA står over for et historisk vigtigt valg midt i coronakrisen. Og mens den demokratiske præsidentkandidat, Joe Biden, overhaler Trump i alle målinger, påstår præsidenten, at valgsystemet er korrupt, og at brevstemmer vil føre til massivt valgfusk. Trump sår tvivl om demokratiet, mens demonstranter tørner sammen i de amerikanske gader, så de mest bekymrede begynder at tale om borgerkrig.

• Pelle Rink/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

Henter…

I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

• Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

Henter…

Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

Forsiden