0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: Debatten om folkeskolen er kørt af sporet. Sådan kommer vi videre

Fokus på faglighed. Mere respekt og frihed til lærerne. Der er efter vores mening nogle af de afgørende ingredienser for at sikre fremtidens folkeskole.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

Hvordan indretter vi den danske folkeskole bedst muligt, og hvordan får vi en frugtbar debat, som ikke ender i kritik og fingerpegning?

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Siden 1990’erne har folkeskolen været i en rivende udvikling på godt og ondt. Kort fortalt har de mange forandringer været båret af diverse forestillinger om sam- og fremtiden, løbende internationale undersøgelser som Nordlæs og Pisa samt skiftende politiske og pædagogiske strømninger af national såvel som international herkomst. Noget er gået godt, andet mindre godt.

I hele perioden har der på kommunalt og landspolitisk plan været et stort engagement i skolespørgsmål, og flere skiftende regeringer har igangsat ambitiøse skoletiltag, som kommunerne på mangfoldig vis har forsøgt at realisere. Senest fik vi i 2013 en storstilet skolereform, som stadig er under implementering.

Vi skal med det samme understrege, at det tjener samtlige politiske aktører til ære, at vi i en så lang periode har haft et stærkt fokus på folkeskolen.

Sammen med familierne, dagtilbudsområdet, kulturlivet og uddannelsessystemet er skolen nemlig med til at skabe selve grundlaget for alt, hvad Danmark kan udvikle sig til.

Vi vil endda påstå, at folkeskolen er det sted, hvor vi som fællesskab i stor udstrækning kan skabe et grundlag for en bedre fremtid.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter