2 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afMarianne Stidsen

Lektor på KU

Den feministiske, venstrepopulistiske totalitarisme er gået amok i Sverige

Lyt til artiklen

I foråret skrev jeg en række kronikker og debatindlæg i svenske medier. Det, der fik mig til det, var først og fremmest, at jeg var rystet over, hvordan #MeToo-bevægelsen havde hærget nabolandet.

Så meget, at den nu var på vej til at ødelægge en af Sveriges fornemste kulturinstitutioner: Svenska Akademien. Jeg kunne også se, at forskellige grupperinger i Danmark lod sig inspirere af det, der skete i Sverige. Og jeg ville derfor gerne gøre, hvad jeg kunne for at forhindre den nye radikalfeministiske og identitetspolitiske venstrepopulisme, som åbenbart havde grebet svenskerne så hårdt, i at drive mod vest.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her