0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den feministiske, venstrepopulistiske totalitarisme er gået amok i Sverige

#MeToo-Sverige er som Robespierres Frankrig. Se bare på skandalen om Det Svenske Akademi og den puritanske Sara Danius.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Fredrik Sandberg/TT News Agency/Ritzau Scanpix
Foto: Fredrik Sandberg/TT News Agency/Ritzau Scanpix

Den tidligere stabssekretær i Det Svenske Akademi Sara Danius gik i protest mod sexovergreb tidligere på året. Men skandalen er mest et tegn på en #MeToo-bevægelse, der er gået grassat i Sverige.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I foråret skrev jeg en række kronikker og debatindlæg i svenske medier. Det, der fik mig til det, var først og fremmest, at jeg var rystet over, hvordan #MeToo-bevægelsen havde hærget nabolandet.

Så meget, at den nu var på vej til at ødelægge en af Sveriges fornemste kulturinstitutioner: Svenska Akademien. Jeg kunne også se, at forskellige grupperinger i Danmark lod sig inspirere af det, der skete i Sverige. Og jeg ville derfor gerne gøre, hvad jeg kunne for at forhindre den nye radikalfeministiske og identitetspolitiske venstrepopulisme, som åbenbart havde grebet svenskerne så hårdt, i at drive mod vest.

I min sommerferie fik jeg så lyst til med egne øjne at se, hvordan det egentlig stod til hos grannarna i øst, som jeg selv altid har beundret og ofte holdt frem som et positivt eksempel for os danskere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts