Lars Igum Rasmussenhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Lars Igum Rasmussenhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Kronik afPernille Almlund

Pernille Almlund er lektor på RUC

Der er noget helt galt i kommunikationen i det danske sundhedsvæsen. Alvorlige beskeder overbringes uden varsel, og patienters tid regnes for det rene ingenting.

Patient og kommunikationsekspert: En ældre kvinde vækkes og får at vide, at hun har kræft. Uden videre. Hvad er det dog for noget?

Lyt til artiklen

Jeg fik for nylig konstateret en polyp i livmoderen hos gynækologen. »Den skal ud«, konstaterede hun, og henvisningen blev sendt ind i det digitale system, og jeg fik overrakt et helt analogt A4-ark med en beskrivelse af, hvordan det typisk foregår.

Kort tid efter fik jeg en indkaldelse til behandling via e-boks med opfordring til at tage en pårørende med. Eftersom gynækologen havde stillet mig i udsigt, at hospitalet sikkert ville foretage deres egen forundersøgelse, ringede jeg for at få bekræftet, at det således var behandling, jeg var indkaldt til, og jo, det var tilfældet.

Lars Igum Rasmussenhar delt denne artikel med dig. Log ind eller opret en profil, for at læse den.

Opret profilHar du allerede en profil?Log ind her

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her