Jeg har sagt op. Efter 14 år som leder af det, jeg med stolthed plejer at kalde byens bedste børnehus, kan jeg ikke længere forsvare det, der foregår.
Gabet mellem det, politikerne tror og ønsker, der foregår i daginstitutionerne, og det, der rent faktisk foregår, bliver større og større.
For alle, der har prøvet at afholde eller deltage i en børnefødselsdag for børn i børnehavealderen, er det velkendt, at konflikter, støj og kaos stiger, jo flere børn der er. Men også, at der er mere nærvær og mulighed for at hjælpe det enkelte barn med at hælde kakao op og smøre en bolle, hvis der er voksne nok til stede.
Alligevel synes der at herske en forestilling, om at strukturen i daginstitutionen er så markant anderledes end hjemme, at 2 voksne sagtens kan drage omsorg for, udvikle og stimulere 22 børn i alderen 2 år og 10 måneder til 5 år og 6 måneder i 8 timer om dagen, hver eneste dag. Endda samtidig med at de to voksne vasker tøj, støver hylder af, taler med forældre ansigt til ansigt og i telefon, fylder papirvarer op, fejer og hænger våde flyverdragter til tørre.
Jamen der er vel heller ikke kun to voksne hele dagen til alle de børn, vil nogle måske indvende.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Du er der næsten
Du behøver ikke et abonnement for at læse artiklen. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en profil, og så kan du læse videre.
Opret profilHar du allerede en profil? Log ind her.
Skriv kommentar