I køledisken i den lokale Rema 1000 ligger en postej, der i udseende fuldstændig ligner de kendte mærkevarer baseret på svine-, okse- og hønselever.
Men den her er anderledes: Et lille rundt mærke med to grønne blade viser, at indholdet er rent vegetabilsk. Som flere andre fabrikanter har fødevarefabrikken Hanegal valgt at betale for at lade Dansk Vegetarisk Forening kontrollere produktet og sige god for indholdet over for forbrugerne.
Sådan en vegetarpostej kan man gå ned i sit lokale supermarked og købe, nærmest uanset hvor man befinder sig i Danmark. Det er en udvikling, der er gået stærkt. For få år siden ville forbrugeren have været henvist til små dedikerede helsekostbutikker for at få lignende produkter.
Klimakrisen og medieinteressen i sammenhæng med en generel sundhedsbevidsthed har fået de vegetariske produkter frem fra subkulturen til den brede mainstream.
Krise og et ændret sundhedssyn har én gang før fået vegetarismen på dagsordnen. Og den historie kan både fortælle noget om den tid, vi lever i nu – og hvad der sker, når en dedikeret gruppe af idealister pludselige ser ’deres’ sag invaderet af den øvrige befolkning.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar