Kronik afHanne Jensen

Hanne Jensen er sygeplejerske, Master i Sundhedsantropologi, Selvstændig konsulent i Praksis Perspektiv og ekstern konsulent for Sundhedsstyrelsens Videnscenter for Værdig Ældrepleje.

En værdig ældrepleje bør være en menneskeret i Danmark. Vi kunne lære noget af, hvordan de gør det i Grønland.

Opråb fra sygeplejerske: Vi må sænke tempoet i demensafdelingerne. Ellers går det hele galt

Lyt til artiklen

Pleje og omsorg til mennesker med en demenssygdom er blevet nyhedsstof. TV 2-dokumentaren ’Plejehjemmene bag facaden’ har med skjult kamera vist nedværdigende og krænkende behandling af ældre mennesker på to jyske plejehjem.

En værdig ældrepleje er for mig en hjertesag, som jeg tænker, jeg deler med alle, både dem, der i debatten supplerer med yderligere triste eksempler, eller dem, der pointerer, at der også sker meget godt i ældreplejen, og at langt de fleste medarbejdere gør et fint og medmenneskeligt stykke omsorgsarbejde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her