Kronik afAnnette Herzog

Annette Herzog er forfatter og opvokset i DDR. Hun er aktuel med bogen 'Det Der Var – historier fra den anden side af muren'.

For 30 år siden afskaffede DDR sig selv. Det blev et socialt og økonomisk chok. Østtyskerne fik mere frihed og materiel velstand, men de færreste havde forestillet sig, at alle spor af deres land skulle fjernes.

Østtyskland var andet og mere end undertrykkelse. Selv efter 30 år i Danmark forstår jeg savnet af DDR

Lyt til artiklen

I foråret 1991 rejste jeg for første gang til den danske vesterhavskyst. Jeg havde boet i DDR i 30 år, og det var mit tredje besøg i Danmark efter Berlinmurens fald. Tyskland var blevet genforenet et halvt år forinden.

Mit hjemland fandtes ikke mere. Det vil sige: Stedet fandtes selvfølgelig stadigvæk, men nu som en del af Forbundsrepublikken Tyskland. Med nye love og regler, nye aviser og blade, nye vejnavne, nye penge, nye banker og en helt ny prisstruktur. Med nye faldgruber, nye muligheder og åbne grænser. Det var både fantastisk, vildt, skræmmende og overvældende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her