0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Østtyskland var andet og mere end undertrykkelse. Selv efter 30 år i Danmark forstår jeg savnet af DDR

For 30 år siden afskaffede DDR sig selv. Det blev et socialt og økonomisk chok. Østtyskerne fik mere frihed og materiel velstand, men de færreste havde forestillet sig, at alle spor af deres land skulle fjernes.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Morten Langkilde
Foto: Morten Langkilde

Mindre end et år efter Berlinmuren faldt var Østtyskland fuldkommen forsvundet. Genforeningen har været hård.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I foråret 1991 rejste jeg for første gang til den danske vesterhavskyst. Jeg havde boet i DDR i 30 år, og det var mit tredje besøg i Danmark efter Berlinmurens fald. Tyskland var blevet genforenet et halvt år forinden.

Mit hjemland fandtes ikke mere. Det vil sige: Stedet fandtes selvfølgelig stadigvæk, men nu som en del af Forbundsrepublikken Tyskland. Med nye love og regler, nye aviser og blade, nye vejnavne, nye penge, nye banker og en helt ny prisstruktur. Med nye faldgruber, nye muligheder og åbne grænser. Det var både fantastisk, vildt, skræmmende og overvældende.

Det vigtigste krav til feriehuset i Danmark var, at der skulle være tv, for formålet med mit besøg var at genopfriske mit danske sprog. Jeg havde uddannet mig til dansk tolk og oversætter på universitetet i Greifswald, men der var gået syv år, uden at jeg havde været i kontakt med sproget, og jeg var godt i gang med at glemme det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce