Kronik afAnne Haubek

Anne Haubek er journalist og foredragsholder. Hun er for nylig vendt hjem fra sit andet besøg i Hviderusland, siden revolutionen brød ud

Hvideruslands kvinder er nu på fjerde måned i front på gaden i et vedholdende antal, der både er kommet bag på præsident Lukasjenko og dem selv. De har sat noget i gang, som er ustoppeligt.

Revolutionen i Hviderusland: Det er ikke bare kamp for demokrati, men for kvindernes rettigheder. De finder sig ikke i mere undertrykkelse

Lyt til artiklen

En morgen vågnede jeg med én eneste tanke i hovedet: Jeg ville stille mig foran Omon (sortklædt maskeret uropoliti) med en buket blomster. Jeg blev så glad, da jeg hørte om de mange kvinder, der er klædt i hvidt og rødt. Det er den rigtige måde at protestere på«.

Intensiteten gløder i øjnene på den spinkle 44-årige kvinde, mens hun fortæller sin historie.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her