0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Revolutionen i Hviderusland: Det er ikke bare kamp for demokrati, men for kvindernes rettigheder. De finder sig ikke i mere undertrykkelse

Hvideruslands kvinder er nu på fjerde måned i front på gaden i et vedholdende antal, der både er kommet bag på præsident Lukasjenko og dem selv. De har sat noget i gang, som er ustoppeligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Uncredited/Ritzau Scanpix
Foto: Uncredited/Ritzau Scanpix

Revolutionen i Hviderusland er i høj grad drevet frem af kvinder. De gør oprør mod Lukasjenko, men også mod en patriarkalsk kultur, der rækker hele vejen tilbage til Sovjettiden..

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En morgen vågnede jeg med én eneste tanke i hovedet: Jeg ville stille mig foran Omon (sortklædt maskeret uropoliti) med en buket blomster. Jeg blev så glad, da jeg hørte om de mange kvinder, der er klædt i hvidt og rødt. Det er den rigtige måde at protestere på«.

Intensiteten gløder i øjnene på den spinkle 44-årige kvinde, mens hun fortæller sin historie.

Nastja har sammen med hundredtusindvis af andre hviderussere været på gaden i nu over 100 dage i en folkelig revolution, der trods tiltagende brutal vold fra regimet ikke har ladet sig slå ned. Kvinder i alle aldre står dag efter dag fredeligt i front med blomster og det rød-hvide flag, og de slår ring om mændene i demonstrationerne i forsøg på at beskytte dem mod præsident Lukasjenkos stadig mere skånselsløse og kyniske tæskehold.

Det er folket, i et sjældent syn.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts