Kronik afDy Plambeck

Dy Plambeck er forfatter.

Man er totalt blottet i sin ferie. Der er ingen steder, man kan gå hen og gemme sig. Man er blottet for hele feriefællesskabet på stranden eller hotellet eller i sommerhuset eller på højskolen. Og for hinanden.

Dy Plambeck: Det er helt okay at tænke: Ferien skal jeg bare igennem. Det er trættende at se på så meget fremmed maveskind

Lyt til artiklen

Jeg er født den sidste dag i foråret, den enogtredivte maj. Når jeg går i seng på min fødselsdag og står op næste dag, er det sommer. Min fødselsdag kommer med et skifte i mit eget liv og i årstiden. Det er det samme for min datter, der har fødselsdag på den første dag i efteråret, første september, fødselsdagen og årstidens skiften falder sammen.

Sommeren venter altid til efter min fødselsdag, en overflod af syrenernes duft, af hybenroseblade og den søde syrlige duft af hyldeblomstsaften, der stod og trak i min mors fadebur og nu står i mit bryggers og spreder sin duft over mit hus i skoven i Nordsjælland.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her