Kronik afMichael Ignatieff

Michael Ignatieff er forfatter til en lang række bøger, har været professor på Harvard University og leder af Labour-partiet i Canada og rektor på Central European University. Han modtog i 2019 Politikens Frihedspris. Hans seneste bog, ’Om trøst’, er netop udkommet i Danmark.

En ny pessimisme og frygt for fremtiden breder sig. Klima, pandemi, krig, autoritære tendenser i Europa får os til at miste modet og unge mennesker til at tøve med at få børn. Vi skal finde trøst, men hvor? Ikke i store fortællinger, men blandt andet i fortiden.

Verdensberømt historiker: Vores frygt og ængstelse afspejler et sammenbrud i de narrativer, der gav os tillid til fremtiden

Lyt til artiklen

Jeg kan ikke mindes en tid, hvor folk omkring mig har været så deprimerede og bange som nu. Jeg var 15 under Cubakrisen i 1962. Det var to uger med ængstelse, men vi kom igennem dem, fordi vi ikke var klar over, hvor tæt vi var på verdens undergang. 1970’ernes oliekrise, der brød ud, da jeg var i 20’erne, var lige så alvorlig som den, vi er på vej ind i nu, men dengang skulle vi ikke også bekymre os om et europæisk land i krig og muligheden af, at en desperat russisk leder stillet over for et nederlag kunne finde på at bruge atomvåben.

Jeg var i USA, da angrebet skete 11. september 2001. Da flyene ramte tårnene, skabte det en følelse af dommedag, men da først vi blev klar over, at det ikke var et atomangreb, genvandt vi fatningen – og vores vrede.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her