Kronik afJakob Jensen

Jakob Jensen er administrerende direktør i Dansk Boldspil-Union.

Det er muligt både at støtte herrelandsholdet og følge med i turneringen – og samtidig være kritisk over for fortidens beslutninger og nutidens vilkår i det land, hvor VM afholdes.

DBU-direktør: I min optik kan og skal et dansk fodboldlandshold aldrig blive spydspids i en udenrigspolitik

Lyt til artiklen

Jeg husker mange VM-slutrunder. De er soundtrack til min barndom, ungdom og mine voksne år. Jeg elsker fodbold, og jeg elsker VM. Jeg husker sejrene og skuffelserne, stjernerne og vandbærerne.

Fodbold-VM i 1982 i Spanien er det første VM, jeg kan huske fra min barndom. Jeg var syv år og havde allerede brugt mange af min barndoms bedste timer i fodboldstøvler i klubhus og på græs i Tornby IF i Vendsyssel: Der var Brasiliens boldkunstnere med Zico og Socrates i spidsen. Der var det fysisk stærke og ikke mindst hårde hold fra Vesttyskland med Karl-Heinz Rummenigge i front og Schumacher på mål. Og der var Paolo Rossis mange mål og gennembrud for det azurblå hold og senere VM-vindere fra Italien. Fodbold var fællesskab, sammenhold og mål. Og masser af oplevelser på de knoldede baner i Tornby og hjemme foran fjernsynet den sommer i 1982.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her