Kronik afKim Blæsbjerg

Kim Blæsbjerg er forfatter.

At vokse op i et fattigt hjem handler ikke kun om materielle savn. Det kan også være en mangel på sprog, på en evne til at tale om det svære. I min familie tog fire af min fars søskende deres eget liv. Måske kunne det have hjulpet at tale lidt mere om problemerne.

Kim Blæsbjerg: Fire af min fars søskende tog deres eget liv. Fattigdom har mange ansigter og konsekvenser

Lyt til artiklen

Niels Christensen er procesoperatør på giftfabrikken Cheminova i 1950’erne. Han er en af hovedpersonerne i min roman ’De bedste familier’, og jeg har så let ved at identificere mig med ham, også når han ligger ramt af endnu en forgiftning. Når kemisk støv har rejst sig fra de størknede klumper af fosfor og svovl, han skal grovknuse med hammer, og givet ham øjne, som man kaldte det. Når han ikke kan se andet end udflydende farver og bliver sendt hjem på afgiftning med et skud morfin i kroppen, så han kan sove fra det hele. Eller når dampe fra et åbent kar med kemikalier får ham til at hive efter vejret, giver ham akut hovedpine, og de efterfølgende nætter får ham til at svede gult, så hans kone, Margrethe, må skifte det syrligt stinkende sengetøj.

Jeg har aldrig oplevet en forgiftning. Jeg har ikke arbejdet på Cheminova og var ikke født dengang i 1950’erne. Så hvad er det, jeg genkender hos Niels og hans mange kolleger, som i det virkelige liv oplevede det samme? Deres tavshed.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her