Kronik afDy Plambeck

Dy Plambeck er forfatter.

Der er færre traditioner ved grundlovsdag end mange andre nationale årsdage. Det kan og bør vi gøre noget ved. Jeg har forsøgt at opfinde nogle til min familie – og skrevet en ny grundlovssang.

Dy Plambeck: Grundlovsdag har altid været en svær størrelse. Jeg har opfundet min helt egen tradition med mine børn

Lyt til artiklen

For enden af den grusvej, jeg bor på, ned mod skoven, ligger Frederik VII vej, og derinde mellem de bugnede bøgetræer i den nordlige del af skoven spreder Kongedyssen sig ud, en smuk og usædvanlig stor langdysse med to gravkamre, som kan dateres tilbage til 3400 f.Kr.

Den ligger på en lille høj med frit udsyn over engene. Navnet har dyssen fået, fordi Kong Frederik VII, der var interesseret i arkæologi, deltog i udgravningen af den. Hans initialer og datoen 30. maj 1860 står indhugget i en af randstenene til minde om hans deltagelse. Et andet sted på dyssen er initialerne L.D indhugget (Louise Danner) og ikke langt derfra ligger Grevinde Danners vej. Når jeg ikke vil afsløre, hvor initialerne præcis er indhugget på dyssen, er det, fordi mine døtre og jeg holder af at tage gæster med derned og give dem den opgave, at de skal finde stenene med initialerne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her