Kronik afLilith Louise Lysgaard Hasbeck

Lilith Louise Lysgaard Hasbeck er head of research & insights i Coloplast

Jeg ville ønske, at vi turde tale mere om at miste et ufødt barn. Så vi kvinder ikke skal føle os så ensomme, og følelserne kan normaliseres, bare en lille smule. Som dansk kvinde har man 25 procent risiko for at opleve et graviditetstab.

Kvinde, som aborterede sent: Det var mit livs sværeste beslutning og samtidig den letteste, for med hjertet var der kun én rigtig ting at gøre 

Lyt til artiklen

Alle tabuer begynder med, at noget forbliver usagt. Ofte fordi vi føler skam eller skyld over det. Fordi det er lettere at tie end at råbe op, når vi er sårbare. Jeg er sårbar. Jeg føler skyld. Alligevel skriver jeg dette i et spinkelt forsøg på at bryde med et stort tabu. I et håb om at noget godt kan spire fra et sted uden meget næring.

31. maj fødte jeg vores søn. 460 gram og 29 centimeter lang. På alle tænkelige måder helt perfekt. De fineste små hænder og fødder. Det var en smuk fødsel. Intet føltes så rigtigt som at holde ham i favnen. Og samtidig var alting forkert. Han skulle ikke have været her endnu.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her