Stop nu den magtdemonstration KL

Lyt til artiklen

Det er frustrerende, irriterende og en lille smule grænseoverskridende sådan at være udelukket fra sit arbejde, som jeg og mine kollegaer ellers føler os vældig dedikerede over for og engagerede i.

Jeg arbejder som uddannelsesvejleder, under arbejdsvilkår, som KL betegner som 'normaliserede', med en fast arbejdstid på 37 timer om ugen. Men da jeg er organiseret i Danmarks Lærerforening, er også jeg ramt af KL's lockout. Ligesom 2.500 øvrige medlemmer, der også har faste arbejdstider. De unge jeg specifikt vejleder er unge, der er ramt af det sociale miljø, de er rundet af; unge, der er i én eller anden form for misbrug, unge der er truet af kriminalitet eller er gået over 'the thin, red line' og er blevet kriminelle, unge der har mere end almindelig ondt i livet. Min andel i disse unges liv er at opsøge kontakt for at tilbyde uddannelsesvejledning, fastholde kontakten og perspektivet på uddannelse og at guide og vejlede dem ind i en realistisk uddannelsesplan. Et arbejde, som jeg finder både spændende og særdeles meningsfuldt. Det samme gør min arbejdsgiver KL tilsyneladende og min politiske arbejdsgiver regeringen, idet de jo har en målsætning om, at 95% af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Det har altid undret mig, at tallet ikke er 100%, for hvem er de 5% man mener ikke skal have en ungdomsuddannelse? Er det ikke en menneskeret i vores samfund at kunne uddanne sig, uanset hvem man er? Men 95% er dog langt bedre end de nu ca. 80%. Der er lavet mange sociologiske analyser på, hvorfor det stadigvæk er op ad bakke for en del unge at gennemføre en ungdomsuddannelse, men én faktor er man nogenlunde enig om, nemlig at der er en sammenhæng mellem de unges grundskoleerfaringer og evnen/lysten til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Når en ung dropper ud af sin ungdomsuddannelse, og ikke kommer i gang med en anden, har der helt sikkert været knas i den allerede mens den unge gik i grundskolen. Omvend