0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB skandalerne med EU som hovedansvarlig, og fortsat uden konsekvensi DSB.

Læserbreve
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Primært er der to skandaler som jeg vil omtale omkring DSB, i forbindelse med det offentlige udbud.

I forbindelse med offentlige udbud, har EU udstukket nogle regler herfor, og som Danmark har indlemmet i sin lovgivning.

I grunden var tanken udmærket med handel over grænserne med varer og ikke mindst tjenestydelser, en ganske udmærket tanke, og i forbindelse med EUs regler herom, og der er indført en tærskelværdi for hvornår et udbud skal i offentlig udbud i hele EU.

Imidlertid har det vist sig at være ikke uden problemer, som især to sager herom vedrørende DSB viser.

Den første sag handler om IC4-togene som fortsat, - efter 13 år fra bestillingen, endnu ikke driftsmæssigt tilfører DSB eller de danske skatteborgere og brugere nogen forbedring af togdriften.

Ud af 83 toge er kun 19 i nogenlunde drift, hvilket må siges at være et yderst pauvert resultat for såvel Danmark som dets skatteydere og brugere af offentlig transport.

Udsigten til de resternede togesæt kommer i drift, har også lange udsigter, og hvis der kun går 6 år mere får det sker, skal vi måske være glade for det, selv om gælden kan være mere end svær at trække frem.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere