0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.
Denne artikel er delt af Jeppe Bundsgaard. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner – det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det digitale læremiddelhelvede må stoppe: Giv dem så de bøger

Folkeskolen er ikke længere et sted, hvor børnene nødvendigvis stifter bekendtskab med bøger, og hvor læselysten er i vækst.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den trykte bog har det svært i folkeskolen. Polfoto: Mik Eskestad.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er sørgeligt, men sandt: Folkeskolen er ikke længere et sted, hvor børnene nødvendigvis stifter bekendtskab med bøger, og hvor læselysten er i vækst. Uden den store bevågenhed er bogen i alt for vidt omfang blevet faset ud, og det er næsten ubærligt at tænke på, hvor mange børn og unge der er blevet trukket igennem det digitale læremiddelhelvede igennem de seneste år. Det er en notorisk kendsgerning, at børn er bedre til at tilegne sig stoffet, når de læser trykte bøger, end når de skal overskue en tekst på skærmen.

Det er derfor på høje tid og så meget desto mere velkomment, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) nu har skåret igennem og forlangt, at den digitale feberrus må vige for sund fornuft og respekt for ny viden om sammenhængen mellem digitalisering og læselyst. Ministeren vil have flere bøger og færre skærme i skolen og får, som hun udtrykker det, ondt i maven, når hun tænker på, at nogle skolers såkaldte portalundervisning betyder, at eleverne har e-bøger og digitale læringsredskaber i hele 85 procent af skoletiden.

jsp

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Du er der næsten

Du behøver ikke et abonnement for at læse artiklen. Det eneste, du skal gøre, er at oprette en profil, og så kan du læse videre.

Opret profil

Annonce

Læs mere