Vi vil have færre mavesår - både hos grise og landmænd

For første gang har de danske svin deres helt eget topmøde.

Dan Jørgensen

I dag har vi en enestående mulighed for at tage et vigtigt skridt hen imod at forbedre livet for millioner af svin i Danmark, uden at vores konkurrenceevne bliver smidt over bord. Det er historisk. Og jeg tror på projektet.

I dag har jeg nemlig samlet repræsentanter fra landbrug, dyrevelfærdsorganisationer, detailhandel og forskning til topmøde. Vi har et emne på dagsordenen: bedre svinevelfærd.

LÆS KRONIK

På 'Svinetopmødet' i dag skal det handle om, hvordan vi kan skabe bedre forhold for de millioner af svin, som vi i Danmark lever af at spise og sælge.

På sin vis er det en historisk dag. Jeg tror, at det er første gang, at danske svin har haft deres helt eget topmøde. Samtidig er det første gang, at alle parterne er samlet på én gang for at drøfte svinevelfærd. Og der er brug for det.

Vi er derfor nødt til at ændre kurs, hvis vi også vil have svineproduktion i landet i fremtiden. Og det vil vi.

For den danske svineproduktion skaber arbejdspladser til tusindvis af familier. Den giver eksportindtægter for 32 mia. kroner om året. Det svarer næsten til en Storebæltsbro - hvert eneste år.

For mig at se står vi ved en skillevej, hvor vi kan vælge mellem to retninger:

• en vej, hvor vi konkurrerer på lav løn, ringe arbejdsvilkår og dårlig dyrevelfærd.
  • og en anden vej, hvor vi ser bæredygtighed og dyrevelfærd som en fordel frem for en forhindring.

Vi skal vælge den sidste, for der er penge i bedre dyrevelfærd. Hver pattegris, der overlever, betyder, at landmanden kan sende flere grise til slagtehallen i stedet for til destruktion. Og det betyder mere indtjening til landmanden.

Det samme gælder kastration. Det koster tid og kræfter for landmanden at kastrere hangrisene, så der er penge at spare for hver hangris, han undlader at kastrere.

Heldigvis står jeg ikke alene med ønsket om bedre dyrevelfærd. En bred kreds af aktører – også landbruget – vil gerne spille med og tage ansvar.

Det glæder mig, for mit mål er, at vi kan blive enige om en fælles vej hen mod en bæredygtig svineproduktion, der forener økonomi og dyrevelfærd. En vej, som giver færre mavesår – både hos grise og landmænd. En vej med en ambitiøs aftale, der sætter høje mål for mere løsdrift og nedbringelse af pattegrisedødelighed, kastration, halekupering og mavesår.

Torsdag aften vil I – og jeg – vide, om det lykkedes mig at indfri målet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts