Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: VILLUMSEN JØRN/Politiken-Tegning
Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vågn dog op og doner dine organer!

Skal ikke-donorer bagerst i køen til organer? Måske. Jeg håber på, at forslaget er en øjenåbner for de mange tvivlere.

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er ret sikker på, at når du en dag ligger i den etværelses med låg, i urnen som aske, eller hvordan du nu måtte ønske at komme herfra, så er du bedøvende ligeglade med det hylster, du engang kaldte din krop.

Fuldstændig røvligeglad. For hey, du er død. Du er væk. Du er her ikke mere. Men det er de, som venter på et organ. Og det er immervæk en smuk tanke at vende en meningsløs og pludselig død til noget, der rent faktisk giver mening. Livet. Giv det dog videre!

Organdonorforeningen 7liv foreslår, at alle mennesker i Danmark automatisk tilmeldes donorregistret, når de fylder 18 år.

Nuvel. En gammel traver på dansegulvet for debatten om organdonation. Derfor er deres sidekick om, at ikke-donorer skal bagerst i køen til organer, en forargelsesmagnet af bedste skuffe.

Men helt ærligt – hvad skal vi efterhånden gøre for de rundt regnet 500 mennesker, der står på evighedsventeliste til organer?

Her er en af dem. Eller var, for han er død nu. En lille dreng med store øjne. Han ligger på Rigshospitalet. Smuk og udmattet, 1½ år gammel og allerede godt bekendt med det danske sundhedssystem. Slanger, skærme og læger var hans alternative vuggestue. Han manglede en lever. Men der var ingen lever til ham. For sådan en kommer ikke bare flyvende – og slet ikke i Danmark.

Her skal vi selv tage stilling til organdonation. 25 mennesker dør hvert år, mens de venter på, at flere tager stilling. Den lille dreng fik faktisk en lever, men den kom alt for sent. Den lille krop havde ventet for længe til at kunne rumme noget som helst.

Når jeg leder efter folks argumenter for ikke at være donor, siger flere, at vi jo som sådan ikke er sat i verden for at være et fjernlager af organer til dem, der måtte mangle.

Andre insisterer på at blive begravet med det, de er født med.

At krop, ånd og sjæl ikke sådan bare kan gives til andre. Hvorfor ikke?

Hvis der bare var lidt flere, der havde taget stilling, havde den lille dreng måske fået en lever lidt hurtigere. For hvad er det lige præcis, der gør, at vi ikke alle sammen er tilmeldt donorregistret?

Ja, der er dele af samfundet, som ikke kan donere på grund af diverse sygdomme eller handikap – men faktisk rykker grænserne sig hele tiden for, hvem der kan donere. Folk med kræft og hiv kan i mange tilfælde også spæde til. Men som udgangspunkt burde alle sunde og raske personer sige ja til organdonation.

Men skal selvvalgte ikke-donorer så straffes for ikke at ville donere, hvis de står på venteliste? Som Thomas Ploug, professor i anvendt etik ved Aalborg Universitet og medlem af Det Etiske Råd, rigtig nok sagde til Kristeligt Dagblad 26. april 2016, har vi »mange solidariske systemer i Danmark, hvor vi accepterer, at folk af forskellige grunde ikke kan stille noget til rådighed, selv om de kan modtage. Vi giver for eksempel blod til mennesker, der ikke er bloddonorer, måske fordi de er panisk bange for nåle eller synes, det gør ondt«.

Og ja, okay, skulle jeg en dag få brug for blod, så kan jeg heldigvis få litervis skudt direkte ind på trods af min manglende tilmelding som bloddonor.

Mit blod er elendigt, jeg har prøvet. Men Thomas Ploug sammenligner pærer med bananer, når han bruger blodbankerne som skjold for sin argumentation mod 7livs forslag.

For folk dør ikke på venteliste til blod. Det gør de derimod til organer.

Er 7livs forslag alt for gakket til vores samfunds mange solidariske systemer? Måske. Men jeg håber, det er en øjenåbner for de mange tvivlere, der stadig sidder derude og blot skal klikke et par gange på nettet for dermed at blive en del af det måske allermest solidariske af vores systemer.

Tag stilling – samfundet gør det desværre ikke for dig. Endnu.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden