0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kære Mærsk, kroner og øre bør aldrig vægte højere end hensyn til miljø og menneskeliv

Jeg er mildt sagt rystet over, at Mærsk sender skibe til strand-ophugning i Indien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
S. Rahman
Foto: S. Rahman

Skibsdød. På Alang Beach i Indien foregår ophugning af udtjente skibe under forhold, som Pia Olsen Dyhr (SF) mener, at et velhavende rederi som Mærsk bør holde sig langt væk fra.

Pia Olsen Dyhr
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Pia Olsen Dyhr
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En åben strand i Indien under arbejdsforhold, som vi i Europa ikke har fantasi til at forestille os. Her ophugger fattige arbejdere skibe, hvor de sætter både deres eget liv og miljøet over styr.

Jeg er mildest talt rystet over, at en virksomhed som Mærsk, som er verdens største rederiselskab, sender skibe til ophugning på netop disse strande for at spare knap og nap 200 millioner kroner årligt. Særligt hvis man tager i betragtning, at alene i første kvartal af 2016 tjente Mærsk 2,4 milliarder kroner før skat. Det er derfor svært at se, at et millionbeløb, der sikrer, at skibene bliver skrottet på ordentlig vis, er dét, der får korthuset til at vælte – også selv om regnskabet hos Mærsk har set bedre tider.

Mærsk har ikke kun droppet sit eget princip om kun at skrotte skibe under ordnede forhold, men de har endda søgt opbakning fra miljøminister Esben Lunde Larsen. Det er endnu uvist, om Mærsk også har presset på for at ændre reglerne, så det overhovedet blev muligt for rederiet at sende skibe til den indiske strand.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts