Debatindlæg afMorten Johansen

Advokat

En forhøjelse af bo- og gaveafgifterne vil effektivt medvirke til at løse boligmarkedets underliggende problem: den stigende formueulighed.

Advokat: Førstegangshuskøbere konkurrerer med de andre køberes (rige) forældre. Det går jo ikke

Lyt til artiklen

For 40 år siden købte min kæreste og jeg en velbeliggende Gentofte-villa. Vores udgangspunkt var to gode, men ikke prangende indtægter, en kontant formue på 100.000 kroner, en bil, der var betalt, og et studielån under afvikling. Jeg var nybagt advokat ansat på overenskomstmæssig løn, og min kæreste var overenskomstansat sygeplejelærer.

Når det overhovedet kunne lade sig gøre, skyldtes det, at fast ejendom i 1986 blev handlet på brutto- og nettoydelserne og dermed købers indtjeningsevne – vi konkurrerede med vore jævnaldrende på evnen til at tjene penge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her