Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Peter Skov-Jakobsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg aner ikke, hvad der skete - men jeg tror på det!

Midt i vold, ligegyldighed og samfundets udvikling skaber troen sans for medmennesket.

Peter Skov-Jakobsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad der skete, det ved jeg virkelig ikke; men jeg ved, at den fortælling ville jeg ikke være foruden.

For min skyld kan alverdens kloge mennesker spare sig for at gøre dette sandsynligt. Jeg ved, at jeg aldrig nogensinde kan komme til at 'vide' mig til denne sandhed.

Her er det ikke min viden, der tiltales, men min tro. Ingen kan vide, at man skal elske sin næste som sig selv. Ingen kan vide, at man skal elske sin fjende eller at man skal gøre mod andre, som man ønsker, de skal gøre mod én selv. Ingen kan vide, at af tro, håb og kærlighed, er kærlighed den største. Ingen kan vide, at nåde går for ret. Men vi kan tro det!

Hvad der skete, ved jeg virkelig ikke; men jeg ved, at lige siden den dag har der været et oprør i gang i verden

Når vi tror det, kan vi også fornemme at vores viden får tilføjet nogle dimensioner, som den ellers aldrig ville have fået tilføjet.

Opstandelse – jeg aner ikke hvad der skete; men jeg ved at forbløffelsen og forundringen er blevet mit udgangspunkt. De løb ud til graven og den var tom. De blev forfærdede. De troede det værste. De undte ham ikke engang en grav. Så stor en forbryder anså de ham for at være, at de ville umuliggøre det for hans tilhængere, at de kunne samles om graven og gøre et helligsted ud af det.

De ville ham til livs. Der skulle ikke være en glød tilbage af noget minde, af nogen fortælling.

Det eneste de skulle huske var hans skrig, da han blev henrettet og så skulle den fortælling være forbi. Den historie skulle stoppes. Grundigt. Hver eneste gang nogen kom i tanker om navnet Jesus skulle det slå kludder i deres tanke. De skulle forbande den dag, han var født. Han havde været en nar og dét for Gud og hvermand.

Tro behøver ikke at indskrænke eller gøre snæversynet. Religion behøver ikke at være en hård hånd

Hvad der skete, ved jeg virkelig ikke; men jeg ved, at lige siden den dag har der været et oprør i gang i verden. Oprøret er mod det som nogen kalder 'livets vilkår' eller den 'politiske nødvendighed'.

Især det sidste får mig altid til at gyse. Det giver mig altid en fornemmelse af, at hvis argumentet ikke er stærkt, så hæv røsten. Magten dispenserer sig ofte både fra forstanden og fra medmenneskeligheden. Helt elementært i udtrykket, at man elsker den man tugter. Et bibelsk udtryk i øvrigt. Hvor mange forbrydelser er der ikke blevet gjort i det udtryks navn!

LÆS KRONIK AF BISKOP

'Vi gør det kun for at hærde dem og gøre dem duelige til livet' blev der sagt, imens man begik umenneskeligheder mod børn og unge.

Samfundsudviklingen kræver, at disse mennesker bliver holdt nede, at deres tale- og tankefrihed stækkes. Partiet har altid ret, og derfor skal de holde mund! De skal dø på grund af deres tvivl på vores ideologi. De skal latterliggøres på grund af deres race, deres nationalitet, deres seksualitet. De er det grus, der ikke skal få det til at knase i vores maskine.

Jeg ved ikke, hvad der skete, men lige siden den dag har jeg fornemmet, at der er en større tro på jorden. Tro behøver ikke at indskrænke eller gøre snæversynet. Religion behøver ikke at være en hård hånd.

Jeg håber aldrig, at rygtet om ham standser. Det er en befriende sandhed med den opstandelse

Tømrersvenden fra Nazareth lærte os noget andet. Han lærte os om troens landskaber. Der er mange. Der er horisont. Der er lidenskabelig kærlighed, selv om hadet og tavsheden forsøgte sig med at gøre livet umuligt. Han dukker op midt i min modsætningsfyldte hverdag, og der sker noget.

Han får mennesker til at se hinanden. Han får dem til at åbne sig for hinanden. Han får i det hele taget tilværelsen til at åbne sig for os.

Midt i vold, ligegyldighed og vrede skaber han liv, sans for medmennesket, og vi ser tilværelsen med Guds øje og med medmenneskets. Pludselig er der kreativ kærlighed på jorden og protest mod død og hæslighed.

Jeg håber aldrig, at rygtet om ham standser. Det er en befriende sandhed med den opstandelse!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden