Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning.Per Marquard Otzen

Tegning.Per Marquard Otzen

Tarek Hussein
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

IS er en trussel for ethvert frit tænkende individ

Lad os sørge og lad os ære hver en sjæl, som er et offer for terroren.

Tarek Hussein
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det startede som så mange andre fredage aftener men inden jeg lod mit hoved ramme hovedpuden skulle jeg lige læse de sidste nyheder. Jeg blev med det samme ramt af gule breaking bjælker hos alle de danske og internationale medier. Et voldsomt angreb foldede sig ud i Paris’ gader og jeg vidste, at det ville blive en lang nat.

I skrivende stund er 128 uskyldige franskmænd døde mens 99 liv svæver imellem liv og død. Jeg har hele dagen gået rundt overvældet af sorg, magtesløshed og en smerte i maven så voldsom, at jeg sjældent har oplevet noget lignende. Jeg fattes sjældent ord men hvad i alverden skal jeg sige?

Angrebet var ikke alene et angreb på vores frihedsrettigheder. Det var et angreb på livet selv. Et angreb på menneskets grundlæggende anstændighed. Et angreb på retten til at trække vejret frit og trygt.

Tiden er ikke til at relativisere. Sorg og sympati er ikke et nulsumpsspil og vi har alle kapaciteten til at vise sympati for bombeofre i Irak, Libanon og Paris. I øvrigt alle ofre for IS terror. Det er ikke en konkurrence og selvfølgelig er det forståeligt, at vi kan forholde os mere til de gader og stræder i Paris, som mange af os har betrådt end mange andre steder men det bør ikke formindske vores grundlæggende empati for terrorofre overalt i verden.

Lige nu har jeg ikke de forkromede løsninger, svar eller forklaringer. Jeg har faktisk ikke så meget andet end vreden og smerten.

Ligeledes er tiden hellere ikke til at udnytte disse barbariske handlinger til den betændte debat om flygtninge, som vi har i øjeblikket. Disse terrorister er et produkt af vores egne nationer og ikke syrere, som selv er flygtet fra den selvsamme terrororganisation og Assad regimets bombardementer.

IS er en trussel for ethvert frit tænkende individ. De er en trussel for ethvert menneske. De er en trussel for enhver muslim i Vesten såvel som Mellemøsten. Denne terrororganisation og dens medlemmer bør forfølges til helvedes porte.

Det er vigtigere end nogensinde før, at vi står sammen imod terrorens regime. At vi ikke giver efter og at vi ikke går på kompromis med de selvsamme værdier, som disse terrorister forsøger at nægte os alle. IS ønsker en krig imellem Vesten og dens muslimske indbygger men det skal og vil vi aldrig give dem.

Indtil da så lad os sørge og lad os ære hver en sjæl, som er et offer for terroren. Lige nu har jeg ikke de forkromede løsninger, svar eller forklaringer. Jeg har faktisk ikke så meget andet end vreden og smerten. Må Gud være med os alle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden