0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politikerne har ladet privatbilismen sejre

Fattigrøvene og klimaet er de store tabere af privatbilismens totale sejr.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Myldretid. Politikerne nægter at tage ansvaret for privatbilismens totale overtagelse af det trafikale rum. Det er både hyklerisk og socialt uforsvarligt.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min vision er, at det skal være dyrere at køre i bus og tog, så vi kan få flere danskere til at vælge bilen«.

Har man hørt en politiker fremlægge den vision åbent og ærligt?

Nej, vel. Ikke desto mindre er det præcis dén politik, som er blevet ført i Danmark i mange år af skiftende regeringer. Landet er blevet gennemgribende forandret på trafikområdet, uden at nogen har fortalt om det. Vi taler en trafikrevolution, som ingen vil tage æren – og ansvaret – for.

Altså endnu et eksempel på, at store samfundsforandringer sjældent er et resultat af klare åbne politiske prioriteringer, men kommer snigende bag om ryggen. Sundhedsforsikringer er ét eksempel. Sjoflingen af den offentlige transport og styrkelsen af privatbilismen er i dén grad et andet.

Luskeri? Ja, da! Et trezoners kort i hovedstaden, der i 1980 kostede 30 kr., er nu steget til 180 kr., og det betyder, at en familie kan spare penge på at tage en taxa frem for at tage bussen i hovedstaden, viste Ekstra Bladet forleden. Hvis benzinen havde været udsat for den samme tur, ville en liter koste næsten 30 kr. i dag. Absurd!

Politikerne har set gennem fingre med, at priserne på offentlig transport er gået op, op, op.

Omvendt er de offentlige investeringer i offentlig transport gået ned, ned, ned i en lang, glidende bevægelse.

Tal fra OECD og beregninger fra Ingeniørforeningen IDA viser, at investeringerne i jernbanenettet per borger er halveret i Danmark siden 1992, mens investeringerne i vejnettet er vokset med 60 procent per borger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu