Jeg lånte en Land Rover, og pludselig udspillede en serie af succesoplevelser sig.

Da jeg forleden satte mig ind i Land Roveren, fandt jeg ud af, at reklamernes løgne kunne blive til virkelighed

Arkivfoto Per Folkver
Arkivfoto Per Folkver
Lyt til artiklen

I J.G Ballards bog ’Crash’ fra 1973 er seksualiteten rå og skinnende. Alt det metal, der egentlig ikke er krop, er på vej til at blive det: Motorerne dundrer, udstødningsrørene udstøder deres olie i dryp som sekreter, læderet på de pletfrie sæder er glat og tiltrækkende som hud. I skyerne fra Londons bilflåde lader Ballard dødsdriften møde den moderne seksualdrift i et farligt og decideret bizart hjulspind. Alt er acceleration, intet kan stoppe den unaturlige dans, indtil ulykken – the crash – hvor maskine spidder menneske, og de to endelig bliver én.

Ballards bog handler om grænserne mellem de maskiner, vi bruger, og så os selv. Eller rettere: Den handler om, hvordan vi tror, vi bruger maskinerne, når nu det jo i virkeligheden lige så meget er dem, der bruger os. Mennesker laver maskiner, men maskinerne laver også maskinmennesker.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her