Fødselsdagstilbud: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.

Jeg lånte en Land Rover, og pludselig udspillede en serie af succesoplevelser sig.

Da jeg forleden satte mig ind i Land Roveren, fandt jeg ud af, at reklamernes løgne kunne blive til virkelighed

Arkivfoto Per Folkver
Arkivfoto Per Folkver

I J.G Ballards bog ’Crash’ fra 1973 er seksualiteten rå og skinnende. Alt det metal, der egentlig ikke er krop, er på vej til at blive det: Motorerne dundrer, udstødningsrørene udstøder deres olie i dryp som sekreter, læderet på de pletfrie sæder er glat og tiltrækkende som hud. I skyerne fra Londons bilflåde lader Ballard dødsdriften møde den moderne seksualdrift i et farligt og decideret bizart hjulspind. Alt er acceleration, intet kan stoppe den unaturlige dans, indtil ulykken – the crash – hvor maskine spidder menneske, og de to endelig bliver én.

Ballards bog handler om grænserne mellem de maskiner, vi bruger, og så os selv. Eller rettere: Den handler om, hvordan vi tror, vi bruger maskinerne, når nu det jo i virkeligheden lige så meget er dem, der bruger os. Mennesker laver maskiner, men maskinerne laver også maskinmennesker.

142 kr. for resten af året

Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 48095752
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her