Aflevér dit uønskede tøj i H&M – uanset hvilket mærke det er, eller hvilken stand det er i. Så giver vi det nyt liv«.
Sådan beskriver modevirksomheden H&M sit indsamlingssystem med sloganet ’don’t let fashion go to waste’, hvor kunderne kan aflevere en pose med brugt tøj, så det kan blive genanvendt i nyt tøj. »Vi mener, at tøjet fortjener bedre end at ende i skraldespanden«, fortæller H&M på sit kampagnesite.
Og da Røde Kors dette forår opfordrede danskerne til at aflevere tøj til genbrug med kampagnen ’smid tøjet’, var den danske Bestseller-kæde partner på projektet. Den står bag brands som Only, Vero Moda, Jack&Jones, Vila og Pieces.
Hvad de to tøjfirmaer ikke har fortalt, er at de selv flere gange om året kører helt nyt tøj på forbrændingsanlægget. Det fortæller TV2-programmet ’Operation X’, der bliver vist i morgen.
H&M har reklameret med, at de genanvender folks tøj siden 2013, og har de sidste fire år indsamlet 1.450 tons tøj i Danmark. Men i samme periode har de afleveret ialt 58 tons tøj til afbrænding.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her