Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Palæo er blandt de kæder, der arbejder med bæredygtigt engangssercice i form af træbestik og tallerkener lavet af palmeblade, nu er den grønne omstilling i fare på grund af en grøn afgift, menerstifteren. .

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Grøn afgift rammer bæredygtigt engangsservice

Regeringens har tredoblet afgiften på engangsservice, men den nye plastikafgift rammer de grønne alternativer så hårdt, at de bliver dyrere end plastikkopper- bestik og tallerkener.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Brandbeskat plastikbestik, kopper, tallerkener – og brug pengene på mere velfærd.

Det var den bæredygtige plan, da regeringen kort før jul tredoblede afgiften på den type af engangsservice, som de fleste af os bruger, når vi køber en hurtig kop kaffe i byen – eller serverer fastfood og takeaway for familien.

Men på trods af de gode intentioner, har regeringen skabt en grøn afgift, der i mange tilfælde rammer de bæredygtige og grønne alternativer hårdere en plastikservicen.

Man bliver jo straffet økonomisk, hvis man vælger bæredygtigt engangsservice

Det er nemlig alene vægten, der afgør, hvor mange penge fastfoodkæder, restauranter og kiosker skal betale i afgift til staten for deres engangsservice. Og her er det typisk de bæredygtige papkrus, træbestik og tallerkener fremstillet af palmeblade og plantefibre, der vejer mest på vægten.

»Man har simpelthen lavet en grøn afgift, der rammer de grønne produkter. Så kan man da vist ikke ramme mere ved siden af«, siger Kirsten Munch, politisk direktør i Horesta, brancheorganisation for hotel, restaurant og turisterhvervet.

Blokerer grøn omstilling

De nye afgifter blev vedtaget 3. december som en del af den ny finanslov for 2020 – og trådte allerede i kraft 1. januar. Men i det hurtige lovarbejde har regeringen ikke bare ramt ved siden af, den har også blokeret en grøn omstilling, der er i fuld gang, mener Horesta.

Burgerkæden McDonalds har netop udviklet en ny, bæredygtig papkop til kædens Sundae-is, der i dag bliver serveret og solgt i plastikkrus.

Den nye kop er lavet af genanvendelige fibre, hentet i det bæredygtige skovbrug, og den vil, ifølge McDonalds, alene i Danmark nedbringe forbruget af plastik med cirka 15 ton.

»Men den nye kop er i forvejen dyrere end vores nuværende plastikkop. Og den bliver endnu dyrere med den nye afgift, for fiberkoppen er tungere end plastikkoppen«, fortæller Pia Tobberup, kommunikationschef i den danske afdeling af McDonalds.

Med de nye afgifter vil burgerkædens ’gamle’ plastikkopper koste 900.000 kroner i rene afgifter i år. Bliver de bæredygtige fiberkopper taget i brug i stedet, vil afgiften nå op på 1,1 millioner kroner, viser McDonalds egne beregninger.

Og dermed bliver den grønne løsning dyrere end den sorte. »Vi deler fuldt ud regeringens ambitioner på det her område og er fast besluttede på at indføre mere bæredygtig emballage«, siger Pia Tobberup:

»Men det er i forvejen en bekostelig og kompleks proces, og vi er naturligvis nødt til at tage omkostningerne med i betragtning. En emballageafgift udelukkende baseret på vægt giver os ingen retningslinjer at gå ud fra i vores arbejde med bæredygtighed. Tværtimod«.

Samlet set kommer de nye plastikafgifter til at koste McDonalds og de 88 restauranter omkring 20 millioner kroner ekstra om året. Også restaurantkæden Palæo har svært ved at forstå fornuften i en ny afgift, der »slår bunden ud af de grønne ambitioner«.

»Vi har prioriteret at være bæredygtige på størstedelen af vores emballage, og målet var, at vi i 2020 gerne skulle være 100 procent bæredygtige. Den nye plastikafgift bremser denne udvikling, for man bliver jo straffet økonomisk, hvis man vælger bæredygtigt engangsservice«, siger firmaets stifter og direktør, Peter Emil Nielsen.

Dyr løsning

Palæos plan er at skrotte de traditionelle plastiktallerkener i kædens takeaway-forretning og erstatte dem med tallerkener fremstillet af palmeblade.

Men det er en dyr løsning:

Hvis Palæo køber et parti klassiske plastiktallerkener er prisen 277 kroner for 500 styk, mens den nye afgift løber op i 236 kroner på samme parti.

Annonce

Et tilsvarende parti palmeblade-tallerkener koster 545 kroner i indkøb, og da de er tungere end plastiktallerkenerne, når afgiften op på 397 kroner.

Dermed koster de gamle plastiktallerkener Palæo 513 kroner inklusive afgift, mens de bæredygtige koster 942 kroner.

»Det var også vores plan at indføre bæredygtigt bestik, men det projekt har vi nu sat på hold«, siger Peter Emil Nielsen.

På baggrund af kritikken har regeringen besluttet at undersøge, om det er muligt, at differentiere afgiften, så den skelner mellem det bæredygtige engangsservice – og det, der belaster miljøet.

Den plan imponerer ikke Horesta:

»Vi aner jo ikke, hvornår den undersøgelse er færdig, eller hvad den når frem til, og afgifterne er altså indført. Man bør da for pokker undersøge konsekvenserne af en sådan afgift, inden man sætter den i gang«, siger Kirsten Munch.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden