Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Kaffebaren Riccos vil have kunderne til at droppe papbægeret til deres to go-kaffe og indfører derfor en afgift.

Vil bekæmpe brug-og-smid-væk kulturen: Kaffebar indfører afgift på 4 kroner for engangskrus

Takeawaykulturen efterlader en syndflod af skrald. Inspireret af New York og London giver mange danske kaffekæder nu rabat til kunder, der medbringer deres egen kop.

FOR ABONNENTER

Den 1. marts indfører kaffekæden Riccos 13 barer i hovedstadsområdet en afgift på 4 kroner på engangskopper. Selv om de 4 kroner går ubeskåret til en træplantningsfond, er der tale om et markant prishop i en branche med hård konkurrence. Men der er også mulighed for at få rabat.​​​

Køber kunden f.eks. en americano til 28 kroner i medbragt kop, gives 2 kroner i rabat, så prisen lander på 26 kroner. Udskænkes drikken i et papbæger, får afgiften prisen op på 32 kroner. Det er nudging, som kan mærkes og derfor også kan give bagslag, men det får ikke indehaver Ricco Sørensen til at tøve.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden