Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

prishop. Hvis kunderne hos TDC og YouSee ikke melder sig til selskabernes digitale post, koster det dem 29 kroner om måneden. Det dobbelte, hvis man er både YouSee- og TDC-kunde.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Papirregninger fra YouSee koster nu 348 kroner om året

Både YouSee og TDC indfører nyt gebyr, der rammer især ældre og glemsomme kunder.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som YouSee-kunde skal du være opmærksom på dine regninger i den nærmeste fremtid.

TV-distributøren, som også sælger bredbånd, indfører nemlig fra 1. juli et strafgebyr til alle, som ikke sørger for at få meldt til sig selskabets såkaldte e-kommunikation.

Det har selskabet netop meddelt kunderne i et papirbrev.

Gebyret for ikke at melde sig til e-kommunikation er på 29 kroner om måneden svarende til 348 kroner om året.

LÆS ARTIKEL

YouSee's moderselskab TDC indfører en lignende gebyrpolitik også fra den 1. juli, og er du kunde i begge selskaber, risikerer du et gebyr på 58 kroner om måneden eller 696 kroner om året.

Gebyret rammer alle kunder, der ikke får tilmeldt sig YouSee's og TDC's e-kommunikation. Men især i Ældre Sagen har beslutningen skabt røre.

I foreningen henviser man til oplysninger fra Danmarks Statistik om, at der er 320.000 borgere i Danmark, som aldrig har været på nettet.

Og i forbindelse med det offentliges indførsel af digital post har Kommunernes Landsforening, KL, vurderet, at omkring 800.000 danskere er i en situation, hvor de vil søge om at blive fritaget for digital postkasse.

Brevet fra YouSee har da også ført til mange reaktioner fra Ældre Sagens medlemmer.

»Vi har fået rigtig mange henvendelser fra medlemmer, som er frustrerede, fordi de har modtaget brevet fra YouSee og nu skal til at betale«, siger konsulent i Ældre Sagen Ingrid S. Lauridsen.

I brevet fra YouSee til kunderne fremgår det, at alle skal betale gebyret, hvis ikke de tilmelder sig e-kommunikation. Men inde på YouSees hjemmeside fremgår det på et temmelig ydmygt sted, at man kan slippe, hvis man for eksempel ikke har en email eller en computer.

»Jeg synes da, det er en god løsning, at YouSee lader folk selv søge om fritagelse«, siger Ingrid S. Lauridsen fra Ældre Sagen.

»Det undrer mig bare meget, at man ikke skriver i brevet til kunderne, at de har en mulighed for at blive fritaget for gebyret«, siger hun med henvisning til, at oplysningen, som kunne være interessant for mennesker uden netadgang kun kan læses af folk med netadgang.

I TDC og YouSee fortæller kommunikationsrådgiver Poul Damstedt Rasmussen, at det ikke er en forglemmelse, at oplysningen ikke fremgår i brevet til kunderne.

»Vi går ud fra som en naturlig ting, at folk ringer ind til vores kundeservice, og der vil de få det at vide. De kan så starte en dialog med kundeservice om en fritagelse«, siger Povl Damstedt Rasmussen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden