Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
DITTE VALENTE
Foto: DITTE VALENTE

adfærdsregulering. TDC og YouSee vil have kunderne til at modtage regninger og breve fra selskaberne digitalt. Ellers koster det 29 kroner per måned og det dobbelte, hvis man er kunde begge steder.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

YouSee: »Vores nye gebyrer er en form for adfærdsregulering«

YouSee-kunder skal fraskrive sig papirbreve for at undgå årlige gebyrer på 348 kr.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 1. juli skal kunder hos YouSee og TDC betale 29 kroner om måneden i gebyr, hvis de fortsat vil modtage post fra de to selskaber på papir.

Kunderne kommer også til at betale gebyret, hvis de ikke får tilmeldt sig med deres email til den digitale løsning e-kommunikation.

Det har de to selskaber meddelt kunderne i et brev, men i brevet glemmer selskaberne helt at nævne, at der er en mulighed for at undgå gebyret, hvis man ikke har adgang til en computer eller til internettet. Det gælder i følge Danmarks Statistik 320.000 danskere.

LÆS ARTIKEL

På YouSee's hjemmeside befinder oplysningen om den mulige fritagelse sig langt nede på en af siderne, mens TDC slet ikke nævner muligheden på sin hjemmeside.

Ifølge Ældre Sagen er det netop folk med fastnettelefon, som rammes af det nye gebyr, og som derfor har særlig brug for oplysningen om fritagelse. Men ifølge TDC er der ikke tale om en forglemmelse.

TDC og YouSee sender et brev ud til samtlige kunder, som har bredbånd, tv og fastnettelefon. Hvorfor skriver I ikke i brevet, at der er en mulighed for at blive fritaget for gebyret, hvis man ikke har adgang til nettet? Det er jo den gruppe, der ikke kan se oplysningen på nettet, der har særlig interesse i den?

»Det er fordi, vi går ud fra som en naturlig ting, at folk ringer ind til vores kundeservice, og der vil de få det at vide. De kan så starte en dialog med kundeservice om en fritagelse. Men det gælder kun de kunder, der er uden nogen adgangsmulighed til e-mail og computer«, siger kommunikationsrådgiver hos TDC, Povl Damstedt Rasmussen.

Hvorfor følger i ikke samme fremgangsmåde som det offentliges digital post og fritstiller dem, der har fået godkendelse til fortsat at modtage post fra det offentlige på papir?

»Fordi det ville være mere besværligt. For at blive fritaget for Digital Post skal man jo fysisk troppe op på borgerservice. Hos TDC og YouSee kan du ringe til kundeservice og ordne det på telefonen«.

Hvis det i det hele taget koster noget at sende regninger til kunderne, hvorfor er det så kun papirmodtagerne, der skal betale?

»Fordi der også er en form for adfærdsregulering i det. Vi er et teleselskab og er i skarp konkurrence på markedet og gør det blandt andet for at reducere vores omkostninger, og vi vil gerne have så mange som muligt over på de digitale tjenester for at give kunderne hurtigere svar. TDC digitaliserer generelt flere og flere produkter«.

Hvordan er i kommet frem til 29 kroner? Eneste forskel er vel, at papirmodtagernes regninger skal printes og puttes i konvolutter?

»Ja, men de 29 kroner er heller ikke kostprisen. Vi har lagt os på 29 kroner, fordi der som sagt også er et element af adfærdsregulering i det«.

Men er der ikke en vis uretfærdighed i, at når gebyrskruen strammes på dette område, så er det altid en vis del af befolkningen, der bliver straffet?

»Nej, det synes jeg ikke, og vores overordnede mål er en nedsættelse af vores omkostninger. Og vi har vel at mærke jo ikke fjernet muligheden for at få brevene på papir«.

Poul Damstedt Rasmussen fortæller, at det er YouSee-kunder med en selvstændig aftale med YouSee, der skal tilmelde sig e-kommunikation. Er man medlem i en antenneforening og betaler igennem den, er det ikke nødvendigt.

TDC vil ikke oplyse, hvor mange der i dag modtager papirbreve i forhold til digitale breve fra de to selskaber. TDC vil heller ikke oplyse, hvor mange kunder selskaberne håber hopper over på digital post.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden