Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Mærker skal hjælpe os forbrugere med at vælge sundere, bedre varer, men de skal også være troværdige. En ny bog målet på mærkernes værdi.
Foto: Ivan Riordan Boll

Mærker skal hjælpe os forbrugere med at vælge sundere, bedre varer, men de skal også være troværdige. En ny bog målet på mærkernes værdi.

Forbrug

Her er de stærkeste mærker for miljø, sundhed og bæredygtighed

En ny bog har gennemgået 51 mærker på vores varer med en målestok for, hvor høj troværdighed og markedsværdi mærkerne har. I bunden ligger to mærker for veganere.

Forbrug
FOR ABONNENTER

Ø-mærket, Nøglehullet og Svanen. Fairtrade, FSC og Den Blå Krans. Måske kender du som forbruger allerede flere af de nævnte mærker, som kan findes på alt fra madvarer, shampoo og kaffe til maling, havemøbler og barnevogne. Men sandsynligheden for, at du ved, hvordan de bliver kontrolleret, og om de holder, hvad de lover, er minimal.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce