En svenskproduceret cykelhjelm skal fungere som en airbag for cyklister. Kilde: Hövding

Forbrugersikkerhed

Cykelhjelm med airbag vinder stort i test

Modehjelm med hat gør sig dårligst blandt 18 cykelhjelme.

Forbrugersikkerhed

Cyklister får optimal beskyttelse, hvis de i stedet for den almindelige cykelhjelm kører rundt med en krave, der i tilfælde af ulykker puster sig selv op som en airbag omkring hovedet.

For ’Hövding’, som den svenske hjelmerstatning hedder, beskytter hovedet tre gange bedre end selv den bedste cykelhjelm.

Det viser en uvildig test af 18 cykelhjelme, som det svenske forsikringsselskab Folksam står bag.

»Selv om alle de testede hjelme er lovlige, gør det en meget stor forskel, hvilken hjelm folk vælger. De bedste tager langt mere af det stød, som kommer, når hovedet rammer jorden ved en ulykke«, siger testansvarlig hos Folksam, pHd Helena Stigson.

LÆS ARTIKEL

For at afprøve hjelmene er der foretaget fire forskellige tests, som skal afdække, hvordan de virker ved forskellige typer fald.

»Vi har testet Hövding i en 2.0 version, og testen viser, at den beskytter hovedet meget godt«, siger hun. Hövding har kun været på markedet i tre år, og der er derfor ikke nogen dokumenterede 'real-life' erfaringer med airbaggen. Den er med en pris på cirka 2.700 svenske kroner heller ikke helt billig.

Folksam er ejet af forsikringskunderne, har gennem flere år testet såvel cykelhjelme som skihjelme og bilsikkerhed. Det sker for at hjælpe forbrugerne med at træffe de sikreste valg og for at påvirke producenterne til at fremstille bedre produkter.

Skeptisk Forbrugerråd

Det danske Forbrugerrådet Tænk var i en artikel fra august 2014 (eksternt link) dog kritisk overfor Hövding, som skal nå at puste sig op, før hovedet rammer jorden, køleren på bilen eller andre ting i forbindelse med en ulykke.

Det tager 0,1 sekund fra ulykken sker til hjelmen er på plads, lover firmaet, og den udfoldningstid holder, viste Forbrugerrådets test af den ældre version af Hövding. Men det er måske ikke hurtigt nok, vurderede rådets testansvarlige, Stine Müller dengang.

»Stødabsorptionen kan være tilstrækkelig, hvis cyklisten rammer et relativt fladt underlag, men er man uheldig at ramme genstande som sten eller lygtepæle, kan hjelmen få problemer med at absorbere stødet tilstrækkeligt«, sagde Stine Müller dengang i forbrugerbladet Tænk.

Men den kritik tilbageviser Folksams test, som er foretaget på den nyeste version af Hövding, altså umiddelbart. Stine Müller er på ferie, og har ikke haft mulighed for at kommentere på de nye resultater.

Som forbruger kan det være svært at forestille sig, hvordan airbaggen virker, men Hövding selv har lagt filmklip med crashtest (eksternt link) ud for at vise effekten.

Dansk hattehjelm i problemer

Den i Danmark meget populære Yakkay, som kan monteres med forskellige hatte, er den hjelm, der klarer testen dårligst.

Når hjelmene lander i de simulerede styrt, så skal de tage så meget som muligt kraft ud af det stød, der rammer hovedet. Ellers øges risikoen for hjernerystelser.

Med Yakkay hjelmen oplever hovedet et stød med en styrke på 242 g, mens den bedste konventionelle hjelm, POC Octal, nedsætter styrken til 135 g. Men inde i Hövding er det samme stød nede på 48 g. Jo lavere g, der sker, desto mindre er risikoen for skader.

»Yakkay klarer sig bedst, når den er monteret med et cover i form af en hat eller en kasket. Nogle af de rotationsrystelser, der sker i et fald, bliver fanget af dens cover, selv om det formentlig ikke er tænkt sådan, siger Helena Stigson.

Hun understreger dog, at almindelige godkendte cykelhjelme ifølge forskning ville afværge to ud af tre hovedskader, som sker ved cykelulykker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

I testen er hjelme som Casco Active-TC, Smith Forefront, Occano Urban Helmet og Carrera Foldable blandt de ringeste, selv om de alle er inden for lovens rammer.

I den bedste ende er udover POC Octal også Bell Stoker MIPS, Giro Savant MIPS og Spectra Urbana MIPS.

Folksam: Reglerne er for slappe

Og netop forkortelsen MIPS er vigtig at lægge mærke til, når det gælder hjelmsikkerhed. Den står for Multi-directional Impact Protection System, og handler om at producenterne forsøger at tage højde for, hvordan hovedet med hjelmen kan ramme jorden.

»Flere af hjelmene med MIPS beviser faktisk, at man kan gøre hjelmene meget bedre, end myndighederne lægger op til med de regler, der er på området. De beskytter hovedet meget bedre, hvis man rammer en kant, eller for eksempel lander på baghovedet«, siger Helena Stigson.

Testen viser dog også, at der findes hjelme med MIPS, som ikke beskytter bedre end hjelme, der ikke har MIPS.

For at være lovlig skal en cykelhjelm reducere stødet, når hjelmen rammer med 250 g. Men retningslinierne tager ikke højde for, at hovedet som regel udsættes for en rotation, når cyklisten efter en ulykke rammer vejen eller bilen.

Ifølge Helena Stigson er det ofte rotationen, der øger risikoen for hjernerystelser.

»Lovgivningen er skabt på baggrund af, at hjelmene skal beskytte mod kraniebrud, men den har ikke det samme fokus på hjernerystelser. Vi mener, at man burde stramme kravet. 250 g er for højt sat«, siger Helena Stigson.

LÆS ARTIKEL

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Folksam estimerer i testrapporten, at man kunne nedsætte antallet af hovedskader i form af kraniebrud fra 40 procent til fem procent af de ulykkesramte, hvis man i stedet for en grænse på 250 g satte grænsen ned til 180 g.

»Indtil det sker, kan forbrugerne bruge vores test, som også gerne skulle få producenterne til at forbedre cykelhjelmene«, siger Helena Stigson.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce