0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skønhedssøvn virker faktisk

Nu er det bevist at du bliver kønnere af at få sovet nok.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Livsstil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke længere en myte, at det er vigtigt, at man får sin skønhedssøvn.

Det er nu bevist, at man faktisk bliver kønnere og mere attraktiv, hvis man har fået søvn nok, end hvis man ikke har.

Ikke at det kommer bag på mig. Efter mange år med døgnvagter har jeg ved selvsyn konstateret, at det ikke lige er mandag morgen efter en weekendvagt uden megen søvn, at man tager sig bedst ud. Men nu er skabt dokumentation for begrebet skønhedssøvn.

I det anerkendte tidsskrift British Medical Journal kunne man nemlig kort før jul læse om en svensk undersøgelse, der viser, at mænd og kvinder, der ikke har sovet i en længere periode, er mindre attraktive end veludhvilede personer. I undersøgelsen blev frivillige forsøgspersoner fotograferet efter otte timers søvn og igen efter at være holdt vågne i 31 timer. De forsøgspersoner, der var i søvnunderskud, blev observeret som mere trætte, mere usunde og mindre attraktive.

Optimal søvnmængde
Der findes en lang række undersøgelser, der viser en statistisk sammenhæng mellem søvnens længde og risikoen for at dø for tidligt. Sammenhængen har form som en U-kurve. Det er usundt at sove for lidt, og hvis man sover for meget, kan det være tegn på, at man er syg.

I studier, hvor man har spurgt folk, hvor meget de sover i gennemsnit, finder man, at det er optimalt at sove mellem 6,5 og 7,5 timer per døgn. Hvis man objektivt måler søvnlængden, viser det sig imidlertid, at vi typisk sover næsten én time mindre end vi tror.

I en helt ny undersøgelseoffentliggjort i år har man fulgt 444 kvinder, som ved undersøgelsens begyndelse var i slutningen af 60’erne. Fra 1995 til 1999 foretog man objektive målinger af søvnens længde i en uge, hvorefter man fulgte kvinderne frem til 2009. De kvinder, der i gennemsnit sov mellem 5 og 6,5 timer per nat, havde den største overlevelse, nemlig på 90 procent.

Den optimale søvnlængde er altså noget kortere end den almindelige antagelse om ’mindst 8 timers søvn’. Imidlertid viser flere undersøgelser som sagt, at vi tror, vi sover en time mere, end vi gør. Regner vi den time med, så passer det meget godt, at det i hvert fald for ældre er passende at stile mod 6,5 til 7,5 timer per nat, og der er ingen tvivl om, at vi skal sove regelmæssigt for at holde os både sunde og skønne.

Trætte dør først
Undersøgelsen af skønhedssøvnens ansigt viste, at hvis man ser træt ud, er det nok, fordi man er træt. Det gælder også, at hvis man ser gammel ud, er der faktisk en vis risiko for, at man dør tidligere, end hvis man ser ung ud. Når man som læge skal foretage en undersøgelse af en patient, danner man sig først et helhedsindtryk.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter