Superbær. Blåbær formelig strutter af sundhed, og da de ikke bliver dårligere af en tur i fryseren, kan man sagtens få dette naturlige kosttilskud, der er godt for både kredsløb og hjernen, hele året.  Arkivfoto: Robert F. Bukati/AP

Superbær. Blåbær formelig strutter af sundhed, og da de ikke bliver dårligere af en tur i fryseren, kan man sagtens få dette naturlige kosttilskud, der er godt for både kredsløb og hjernen, hele året. Arkivfoto: Robert F. Bukati/AP

Guides

Blåbær er en superfødevare

Blåbær udråbes af mange forskere som suveræn blandt hvad der kaldes superfoods. Chris Macdonald fortæller, hvorfor du bør kaste dig over de sunde bær.

Guides

Vi har alle hørt om ’6 om dagen’, eller at vi skal spise ’600 gram frugt og grønt om dagen’.

Få af os ved imidlertid præcis hvilke frugter og grøntsager, der giver os det største kosttilskudsspark. Endnu færre af os ved, hvilke gode egenskaber næringsstofferne i forskellige ’superfødevarer’ har, der kan forbedre vores mentale og fysiske præstationer.

Superfødevarer booster vores sundhed Jeg tror på, at når vi ved, ’hvad vi får ud af det’, får motivationen et nøk opad, så nu handler det om superfoods – eller superfødevarer.

Grunden til, at nogle fødevarer kaldes superfoods, er, at de indeholder næringsstoffer som for eksempel antioxidanter. Antioxidanter er naturlige substanser, der findes i frugt og grønt.

De neutraliserer frie radikaler, der er ustabile iltmolekyler og forbindes med kræft, hjertesygdomme og ældning. Andre gavnlige kemiske forbindelser i superfoods kan være de såkaldte ’fytostoffer’, der også er blevet forbundet med forebyggelse af mange sygdomme.

Blåbær er kongen

Jeg synes, det vil være passende at begynde med den superfødevare, som mange forskere stemmer på som ’kongen’. Forskere fra United States Department of Agriculture og Tufts University placerer blåbær som nummer et på listen over antioxidantholdige fødevarer, sammenlignet med 60 andre frugter og grøntsager, der fås i handlen i dag.

Faktisk siger forskerne, at bare en halv kop blåbær giver lige så meget antioxidantkraft som fem portioner andre frugter og grøntsager, for eksempel ærter, gulerødder, æbler, squash eller broccoli.

Husk på, at det er super vigtigt at spise mange forskellige frugter og grøntsager, fordi variation giver det bredeste spektrum af næringsstoffer, men det vil være ekstra godt at snuppe en portion blåbær regelmæssigt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden