Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Trafikminister Ole Birk Olesen kalder det selv at gå efter den ideelle løsning, når regeringen lægger op til, at udfordringerne med den kollektive trafik i og omkring København skal samordnes et sted.
Foto: Finn Frandsen

Trafikminister Ole Birk Olesen kalder det selv at gå efter den ideelle løsning, når regeringen lægger op til, at udfordringerne med den kollektive trafik i og omkring København skal samordnes et sted.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hovedstadens trafik skal være HOT: Så skal du kun køre kollektivt med ét selskab

Regeringen foreslår trafikselskaberne i hovedstaden slået sammen til ét: HOT. Det hotte skal være mindre bøvl med køreplaner og mindre trængsel. Eksperter klapper i hænderne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu skal det være mindre bøvlet at være passager i hovedstadsområdets metro, busser, privatbane, S-tog og den kommende letbane langs Ring 3.

Regeringen vil nedlægge Metroselskabet, Movia og de andre kollektive trafikselskaber og samle dem i ét fælles selskab, HOT (Hovedstadens Offentlige Transport), der skal stå for al planlægning, indkøb og alle aktiviteter over for passagererne.

Selskabet skal med inspiration fra byer som München, Oslo, London og Helsinki »sikre bedre fremkommelighed og mere smidighed, uanset om man vælger den ene, anden eller tredje transportform«, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Politiken.

»Og så er det også naturligt med én organisation. Skulle vi starte forfra, ville vi jo lave ét selskab i stedet for forskellige selskaber, der har hver sin historiske baggrund«, fastslår ministeren.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau, Økonomisk Institut på Københavns Universitet, er ikke i tvivl om, at en fusion vil være en fordel for passagererne:

»Har du prøvet at komme i kontakt med Rejsekortet? Ringer du til dem, kommer du til en central, der sender dig videre til det selskab, der har udstedt dit rejsekort. Og de kan ikke engang koordinere deres åbningstider. Der er mange ting, der i dag ikke er godt samordnet. Må man have cykler med for eksempel?«, siger Mogens Fosgerau.

En anden fordel er, at trafikselskaberne ikke længere skal bruge mange kræfter på at slås om at fordele de penge, der kommer ind, tilføjer han og fortæller, at et fælles trafikselskab for hovedstaden i årevis har været et ønske for eksperter, der følger området, men at »der indtil nu har ikke været politisk mod til at rydde op i det«.

Udspillet om HOT kommer som følge af regeringens plan om at nedlægge regionerne, som i dag spiller en rolle i organiseringen af den kollektive trafik. Når de er væk, skal HOT være et samarbejde mellem staten og hovedstadsområdets 34 kommuner, med 7 pladser i bestyrelsen til kommunerne og 4 til staten.

En af dem, der ser længselsfuldt frem til det, er talsmand for pendlerklubben på Køge Bugt-banen Kristian Jacobsen. Den overordnede planlægning mellem de selvstændige trafikselskaber, der de seneste år har fundet sted i paraplyorganisationen DOT (Din Offentlige Transport), er han ikke imponeret af:

»Især efter klokken 18 hænger det ikke sammen. Et minut før S-toget ankommer, er lokalbanen kørt. Det skal være en god oplevelse at køre kollektivt, som det kan være mellem fly og øresundstoget, hvor du kan gå direkte fra den ene til den anden uden meget ventetid«, siger Kristian Jacobsen og nævner også kundeservicen, der kan være elendig: »Når metroen er nede, nævner de ikke noget om det i S-toget«.

S er positive

Det er kun fem år siden, trafikforsker Per Homann Jespersen som medlem af Trængselskommissionen, nedsat af den daværende regering, foreslog et fælles hovedstadstrafikselskab, som han ovenikøbet døbte HOT.

»Det er jo dejligt, når nogen lytter til, hvad man siger, men dengang kunne jeg ikke komme igennem med det over for ministeriet«, fortæller lektor emeritus Per Homann Jespersen.

Det er hans erfaring, at de selvstændige trafikselskaber har svært ved at blive enige, »fordi det enkelte selskab mister indtægter, hvis de skal vige for andre. Og så vælger de nogle gange at blokere for løsninger, der kan være til fordel for passagererne«.

»Det vil være virkelig godt at få et organ, der ikke kun arbejder projekt for projekt«, siger Per Homann Jespersen.

Socialdemokratiets transportordfører i Folketinget, Rasmus Prehn, kalder forslaget en spændende vision.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det giver mening at koordinere tættere, og det har vi også sagt tidligere. I London fungerer det fantastisk. Men udfordringen vil være, at der kan være kommunale folk, der er bange for at blive overset i beslutningsprocesserne. Så der skal være en ordentlig høringsfase, så trafikbetjeningen af mindre kommuner ikke bliver klemt af en centralisering. Djævlen er i detaljen«, siger Rasmus Prehn.

Transportminister Ole Birk Olesen er enig i pendlernes kritik af, at samarbejdet i det nuværende koordineringsorgan, DOT, ikke er optimalt.

»Jeg siger ikke, at det er direkte dårligt i dag, men det kan blive bedre med et helhedssyn, i stedet for at nogen står for busser, nogen for tog og nogen for letbane«, siger ministeren.

Af regeringens udspil fremgår det, at de nuværende prognoser for udviklingen i den kollektive trafik i hovedstadsområdet viser stort set stagnation frem mod 2030 – undtagen for metroen, som får flere passagerer. Ole Birk Olesen mener derfor også, at et endnu mere effektivt og attraktivt kollektivt trafiknet er afgørende for, at den million mennesker, der bor i regionen, ikke skal drukne i trængsel.

HOT skal være hot

Ejerskabet til de forskellige transportformer ændres ikke i regeringens plan, bortset fra at regionen træder ud, hvis den nedlægges. Eksempelvis vil det stadig være staten og Frederiksberg og Københavns Kommuner, der ejer metroen.

S-togenes endelige placering i HOT er ifølge Ole Birk Olesen lidt uafklaret, fordi de om nogle år forventes sat i udbud i forbindelse med en fremtidig omlægning til førerløse tog.

Ole Birk Olesen: »Hvis regionerne nedlægges, kunne vi have nøjedes med at lade kommunerne i hovedstaden stå for trafikselskaberne, som det vil ske i resten af landet. Men i og omkring København er der flere udfordringer med at samordne, så nu går vi efter den ideelle løsning«.
Foto: Finn Frandsen

Ole Birk Olesen: »Hvis regionerne nedlægges, kunne vi have nøjedes med at lade kommunerne i hovedstaden stå for trafikselskaberne, som det vil ske i resten af landet. Men i og omkring København er der flere udfordringer med at samordne, så nu går vi efter den ideelle løsning«.

Den nye organisation vil overtage busselskabet Movias opgaver på tværs af kommunegrænserne, men kommunerne vil fortsat bestille og finansiere bustrafik inden for kommunegrænsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ole Birk Olesen er sikker på, at omlægningen bliver meget mærkbar og synlig for brugerne:

»Navnet Metroselskabet vil eksempelvis ikke findes mere. Der vil kun være HOT, og de overtager Metroselskabets rolle med at indkøbe materiel og sikre driften og klare de kundevendte aktiviteter. Det bliver det nye hotte«.


Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden